Mert utazni mindenképpen jó, de csak okosan érdemes...

Utazz Okosan Blog

Utazz Okosan Blog

Az élet tanít, hát tanuljunk - gondolatok a Hableány tragédiája kapcsán

2019. május 30. - Utazz Okosan Blog

Őszintén szólva nem így terveztem a Vélemény rovat indulását, azonban egyrészt a tegnapi hajószerencsétlenség mélyen megérintett engem is, másrészt úgy gondolom, egy utazási blog nem mehet el szó nélkül amellett, ami tegnap este történt.

2019. május 29-e mindenképpen gyásznapként kell, hogy bevonuljon a magyar idegenforgalom történelmébe. Ezen az estén, zuhogó esőben, az általam is nem régen a világ legszebb épületének kikiáltott Országház közelében, tragédia történt. Egy baleset, amely utazókat, nyaralókat, egy másik kultúrát - minket magyarokat, a gyönyörű országunkat, álomszép fővárosunkat - megismerni vágyókat ért. Olyan embereket, amilyenek mi magunk is vagyunk, akik szomjazták a világ felfedezését, hiszen ezért utaztak el a Föld másik felére. Hozzánk! És már nem térnek haza!  

Most, majdnem huszonnégy órával a baleset után, számos gondolat között felbukkan egy nagyon fontos, mely az élet törékenységére figyelmeztet. Arra, hogy ez velünk is megtörténhetett volna. Valamikor, valahol.

Az első szavak természetesen az együttérzés szavai, együttérzünk az áldozatok családjával, bár tudjuk, hogy fájdalmukból részt vállalni és ezzel azt csökkenteni, nem tudjuk, arra egyetlen gyógyír van, az idő, amely majd meghozza az elfogadást. És természetesen kegyelettel gondolunk az elhunytakra, reméljük, hogy az utolsó utazásuk, mely ha még olyan váratlanul és kegyetlenül is érkezett el, könnyű lesz és békés, ahogy a megérkezés is. 
 
Azonban azt gondolom, hogy mi, akik itt maradtunk, azzal tehetjük a legtöbbet az áldozatok emlékéért, ha levonjuk a tanulságokat. Ha mindent megteszünk, mind a döntéshozatali szinten, mind az idegenforgalomban részt vevő vállalkozások szintjén, hogy ilyen soha, de soha többet ne fordulhasson elő. Tudom, hogy minden összejátszott a Hableány ellen (Istenem, mit keresett az a hajó kint a vízen abban az "ítéletidőben", a többi másik hajóval együtt) , hogy a körülmények mind-mind egy irányba mutattak, de tanulság mindig van és azt le kell vonni. Ez mindenkinek, akinek a legkisebb ráhatása is van a dolgokra, kutya kötelessége és hiszem, hogy ez meg is fog történni.
 
Az elmúlt hónapokban úgy alakult, hogy többször alkalmam nyílt arra, hogy megfigyeljem a Duna ezen szakaszát. Megdöbbentő volt, hogy mennyi hajó látszólagos "összevisszaságban" úszott fel-alá és Édesanyámmal arról beszéltünk, hogy csoda, hogy nem ütköznek össze. Itt csengenek a szavai a fülemben, ahogy álltunk és néztük a Dunát, a rengeteg kisebb-nagyobb hajót, a csúcsforgalmat a vízen. Egyszerre volt gyönyörű és félelmetes. És hetekkel később a tragédia bekövetkezett.
 
Azokat, akik ebben a balesetben elmentek, már nem hozhatjuk vissza, haláluk azonban örökre mementóként kell, hogy előttünk álljon, mint egy felemelt mutatóujj, mely a hibákra figyelmeztet. Nem hivatkozhatunk a körülményekre, mert minden eshetőségre fel kell készülni. Ahogy Lee Child főhőse, Jack Reacher mondja: "Reméljük a legjobbat, készüljünk a legrosszabbra!".
 
Amikor 1977. március 27-én a tenerifei Los Rodeos repülőtéren megtörtént a repüléstörténet legtöbb emberáldozattal járó katasztrófája, amelyet nem terrorcselekmény idézett elő - és amelyről már én is írtam-, az egész világ felkapta a fejét és onnantól semmi nem volt már ugyanaz, mint előtte. 
Az Index.hu ma megjelent cikke szerint, csak "idő kérdése volt", hogy mikor következik be egy ilyen tragédia és a cikk szerint hajós berkekben sokaknak volt az a véleménye, hogy a jelenlegi gyakorlat addig fog működni, amíg nem történik valamilyen komoly baleset. Most bekövetkezett, itt az idő, hogy felkapjuk a fejünket és tegyünk ez ellen. Leginkább azzal adózhatunk az áldozatok emlékének, ha mindent - de tényleg mindent - megteszünk, megtesznek azok, akik tehetnek, hogy ilyen ne fordulhasson elő. Soha többet! Sem itt nálunk, sem sehol a világon! Mert ahogy írtam, az áldozatokat már nem lehet visszahozni, ők sajnos elmentek, haláluk borzalmas és érthetetlen, de értelmetlen is, ha nem történik semmi. Ha viszont minden megváltozik, attól haláluk nem lesz kevésbé borzalmas, de nem lesz értelmetlen.
Isten nyugosztalja Őket és adjon erőt a szeretteiknek.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Megjegyzések: ehhez a poszthoz semmilyen képet nem tettem ki, ma ott jártam a helyszíntől nem messze, csinálhattam volna fotókat, hogy ide feltöltsem, de nem lett volna helyes. Most, ehhez a cikkhez nem. Ahogy a Vélemény rovat minden cikke, ez az írás is, a szerző saját véleményét tükrözi és természetesen másnak, más véleménye is lehet a témában. Jelen cikk írója nem állítja, hogy az itt leírtak tények, vagy megkerülhetetlen igazságok lennének, csupán egy ember véleményét tükrözik egy borzalmas eset kapcsán. Kérem, hogy kommentelés esetén, vegyük figyelembe, hogy egy súlyos balesetről és emberek tragédiájáról van szó a fenti sorokban, az, hogy alázattal és méltó módon viszonyuljunk a témához, alapkövetelmény. Köszönöm. 

A bejegyzés trackback címe:

https://utazzokosan.blog.hu/api/trackback/id/tr1214870506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Full metal burka 2019.05.30. 22:33:59

1. a jelenlegi gyakorlattal semmi problema, ezert hallasz bp-i hajokatasztrofarol eloszor eletedben (becsnel volt 30 eve egy 200 aldozattal jaro hajos szivas, ugye azt is reg elfelejtettuk)

2. amiket az Index elorant a seggebol, az annyit is er: 2a) aki mar volt eleteben hajokirandolason, a dunan v. a tengeren, az tudja, hogy kotelezo mentomelleny-viselet nincs sehol, es soha nem is volt. Es remelem nem is lesz.
Aki nem tud uszni, miert nem kert mellenyt, vagy minek ment oda? 100 meterre a parttol tortent az eset, aki meg nem tud kiuszni a dunabol akar melleny nelkul, az annyit is er. Ezek a koreaiak nem tudnak uszni, na ebbol majd tanulnak.

2b) spekulal az index minden hulyeseget, hogy 20 cikket kifossanak a temarol, amig meleg. Meg valami olyan okossagot is behazudtak, hogy a csikszemuek a kabinjaikaban voltak. Az jo, kar hogy a Hableanyon meg a testverhajoin (bizony van meg 3 ilyen) sosem voltak kajutok, ez egy tipikus oreg vendeglatos tekno, van az ablakos zabablda, amit korbe lehet setalni, meg a tetejen egy terasz-szeru valami. Merules minimalis, igy also fedelzet nincs, csak a gephaz van lent.

Szerintem azert haltak meg annyian, mert a nemet hajo szimplan legazolta oket, valoszinuleg a vizbe pottyanok nagy reszet t is. Shit happens. Posztiras kozben is beled vaghat egy villam, szoval en tovabbra is dunai hajos maradok.

enrikokaruszo 2019.05.30. 22:53:42

@Full metal burka: sose tudd meg, mennyire hülye vagy... beszorulhatsz az elmerülő hajóba,fejbevághat bármi vagy a nagyhajó fenekéhez feltapadsz, amíg eljutsz a csavarig...hiába feszítettél a strandon. ez nem úszástudás kérdése

teéjesenmindegy 2019.05.30. 22:56:35

@Full metal burka:
Szerintem az esőben senki nem volt kint a nyitott részen, aki az ajtó közelében volt, az megúszta, aki meg beljebb, az ott halt meg. 7 mp alatt fel sem fogták, hogy mi történt, nemhogy kimenekülni tudtak volna.
A mentőmellény ettől még marhaság, kivitelezhetetlen, nem is tudom, hogy kinek jött ilyen remek ötlete.

Posztoló!
"(Istenem, mit keresett az a hajó kint a vízen abban az ítéletidőben, a többi másik hajóval együtt"
Baszki, azért ne hívjuk már ítéletidőnek azt, hogy esik az eső. Egy rendes Jeges tengeri vihar, az itéletidő, nem egy nyári zápor Budapesten.

Utazz Okosan Blog 2019.05.30. 22:56:59

Kedves Full metal burka! A végén kezdem, tényleg belém vághat a villám most itt az íróasztalomnál is. Elfogadom a véleményedet, Te dunai hajós vagy és az maradsz. Még abban is igazad lehet, hogy a videó alapján elképzelhető, hogy a szállodahajó - ahogy Te írod - legázolta, szinte maga alá gyűrte a kisebbet. Majd a vizsgálat megállapítja.De... Amire Te azt írod, hogy "Shit happens" az egy csomó, ártatlan turista halála. Ez nem simán csak annyi, hogy "szarul alakultak a dolgok", ők meghaltak, végérvényesen. Nem annyi, hogy bumm, ütköztek, lehet tovább menni, nincs itt semmi látnivaló. Ők nem térnek haza és őket hiába várják haza. Leírod, hogy mi vezethetett a tragédiához, amin nem vitatkozok, nem értek eléggé hozzá, Te hajósként nyilván sokkal jobban. De a Duna tényleg túlterhelt volt az elmúlt hetekben, és a baleset most megtörtént. Ez mindent felülír. Mert nem szabad lett volna megtörténnie és ilyenkor fel kell ébrednünk és megkeresni, hogy mi volt a hiba, hogy az soha ne történhessen meg többet. A visszafordíthatatlant nem akarom visszafordítani, de többet ne menjünk be ebbe az utcába, ne lépjünk ebbe a pocsolyába.

Számos hajózáson vettem részt, ha elolvasod az El Hierro-ról vagy a Milosról szóló posztjaimat, látni fogod. Nem, nem volt mentőmellény rajtunk, szinte soha. Sem Európában, sem Ázsiában, sem Amerikában.

Azonban a poszt végén arra kértem mindenkit, hogy méltósággal viszonyuljon az áldozatokhoz, ha kommentet ír. Gondolkoztam, hogy letiltom a kommentek írását, nem tettem, hogy mindenki mondhassa el a véleményét.

De emberek haltak meg. Akkor is emberek voltak és akkor is áldozatok, ha nem tudtak az áradó Dunából kiúszni, korom sötétben, esőben, 100 méterre a parttól. Attól még igenis sokat érhettek. Nekem ez a véleményem, de elfogadom a Tiedet, csak beszéljünk már embertársainkról (akiket nem is ismertünk) tisztelettel. Köszönöm.

eßemfaßom meg áll 2019.05.30. 23:00:28

@Full metal burka:
1, igaz
2a, ne legyél már mélyhülye, egy 7mp alatt feloruló vasdarabon hiába tudsz uszni meghalsz ha nem vagy extrém szerencsés. Vizes ruhában egy hideg áradó folyó közepén totál sokkban, á ilyen barom nem lehet aki azt hiszi, hogybezzegőkiuszottvolna.
2b, nem hiszem, hogy igazán van annak jelentősége, hogy az alsó zárt részt minek nevezik, aki ott volt a boruláskor annak 0 esélye volt kijutni az alatt a pár mp alatt

Utazz Okosan Blog 2019.05.30. 23:01:19

@teéjesenmindegy: Számomra tegnap este nem tűnt sétahajókázásra alkalmasnak az idő Budapesten, de idézőjelbe teszem az "ítéletidő"-t. Ez meg is történt. Nem hiszem, hogy sokat láttak a városból, vagyis talán magának a programnak sem volt sok értelme. De nem voltam ott.

eßemfaßom meg áll 2019.05.30. 23:07:55

@Utazz Okosan Blog: Szerintem pont ugyanannyit láttak mint máskor mások, mindenféle fények kétoldalt. se köd nem volt se hóvihar. az eső nem igazán zavarja az éjszakai látképet. Utólag persze modhatjuk, hogy nem volt jó ötlet elindulni. Captain Obvious mindig tudja mi lett volna a jó döntés.

kvadrillio 2019.05.30. 23:14:55

isten ????????????????......MIKOR MINDIG, MINDENHOL AZ EMBER HIBÁZIK ?%!!!!!!!!! NINCS ISTEN !!! C SAK AZ EMBER VAN E FÖLDÖN !!! Ő DÖNT HIB ÁSAN, Ő TÉVED, Ő, CSELEXIK HELYESEN...HA..... ÉS ŐVÉ A FELELŐSSÉG IS ! NINCS ISTEN r!!!!!!!

hidegsegg 2019.05.30. 23:17:26

Nem az Index cikke szerint volt várható, hogy bekövetkezik egy ilyen baleset, hanem egy névvel megnevezett hajózó dolgozó VÉLEMÉNYE szerint volt előre látható a baleset. Ami egy vélemény, vagy úgy van, vagy nem.
Már többen megjegyezték, hogy számos európai város vizi közlekedése messze zsúfoltabb a budapestinél. Önmagában a nagy forgalom nem lehet oka a balesetnek. Profi hajósok, ha betartják a vizikreszt, nem történik baj.
Az időjárásnak valószínűleg nem volt akkora súlya, mint az áradás miatti gyorsult sodrásnak. A sötétnek és az esőnek nem a baleset bekövetkeztében, hanem a mentés megnehezítésében volt szerepe.
Jogos viszont, hogy megvizsgálják a nagy szállodahajókkal történő esti sétahajózás biztonságosságát.
Most úgy néz ki, az látható, hogy a Hableány befordul az 1000 tonnás elé. Egy másik szögből elemezve Bencsik Attila a tévében azt magyarázta, hogy a nagyhajó a Hableányt a híd alatt érte utol. Ott a víz sodrása nyilvánvalóan felgyorsul és a két közeli hajótest között nyomáskülönbség lép fel, vagyis a kisebbik hajótestet maga felé rántja a szállodahajó, illetve az orrkiképzése miatt túl közel érve olyan örvénylést okoz, ami lefelé nyomta a Hableány farát, majd be is fordította. A kisebbnek esélye sem volt. Ezt megelőzendő, valamelyiknek gondoskodnia kellett volna, hogy ne egyszerre érjenek a pillérek közé.
Tehát utolérés után ráfutásos baleset történt. Nem az időjárás, nem a túlzott forgalom okozta a bajt, hanem az, hogy valaki nem tartotta be a vizikreszt. Valaki nem adott elsőbbséget. Valaki nem az elvárható elővigyázatossággal vezette a járművét.
Borzasztó, hogy nálunk vendégeskedő turisták nem térnek haza élve.

Utazz Okosan Blog 2019.05.30. 23:18:56

@eßemfaßom meg áll: Oké, de azért nem mindegy, hogy zuhogó esőben látsz fényeket, vagy egy tiszta éjszakán. Én nem mentem volna, de félreértés ne essék, nem azért, mert megálmodom, hogy elsüllyed a hajó, hanem mert nekem az esőfüggöny jelentőset ront az élvezeti értékén egy ilyen útnak.

Értsétek már meg, nem utólag akarok okos lenni, hanem előre. Ezt nem lehet meg nem történtté tenni, de lehet belőle tanulni és akkor a következő baleset nem következik be. Említettem a két Boeing 747-es ütközését Tenerifén. A szerencsétlenség után egységesítették a torony és a gépek közötti kommunikációt, megszabva, hogy milyen szavakat kell használni, megreformálták a pilótafülkében a döntéshozatali procedúrát és kötelezővé tették a gurítóradar használatát. Ezt ez után a baleset után. És nem is hallottál olyanról, hogy 2 óriásgép a földön összeütközött volna. Erről van szó!

eßemfaßom meg áll 2019.05.30. 23:26:54

@Utazz Okosan Blog: nem mindegy, esőben sokkal különlegesebb. És ne felejtsd el, hogy turisták voltak nem pestiek akik ha esik az eső elmennek jövőhéten hajózni egyet. A repőlös párhuzam hibás, itt nincs kommunikáció toronnyal amit félre lehet érteni. Valamelyik kapitány elbaszta. Soha nem fogod 0-ra redukálni a balesetek lehetőségét. 0.000000000000000000000001 meg fog mindig maradni. Kb ennyi most is. Félévszázadonta van egy baleset. A közutakon naponta, mégse akarja mindennap megreformálni senki a kreszt.

hidegsegg 2019.05.30. 23:29:02

@teéjesenmindegy: A túlélők szerint 1/3-uk a lenti fedett részen volt, 2/3-uk a fenti teraszon tartózkodott. @Full metal burka: Egy 7 másodperc alatt 12 fokos víz alá kerülő zárt hajóteremből (ami nem kajüt!) még egy ereje teljében lévő vonzó NDK-s úszónő sem tudna kimenekülni kiskabátban pulóverben.

Utazz Okosan Blog 2019.05.30. 23:31:51

@eßemfaßom meg áll: Oké, legyen igazad, remélem 50 évig nem lesz hajóbaleset.

@Mindenki: Mára búcsúzom Tőletek, köszönöm, hogy elolvastátok, amit írtam és véleményt mondtok róla. Jó éjszakát!

Snedronningen 2019.05.30. 23:35:23

Az a helyzet, hogy Budapest napfenyben csodas es esti kivilagitasban. Ha esik, borzaszto: turista fazik, rosszkedvu, vizes a cipoje stb, utalja a varost, plane, ha ilyen hat orszag per egy het stilusban vegigrohantatjak vele es eslye nincs jobban megismerni. Az egesz napos esot az ejszakai kivilagitas-nezos hajokazassal lehet kompenzalni, akkor a legzordabb turista is elmosolyodik, hogy jaj de szep. Ennyi a magyarazat, ezert futnak ki esoben. Amit nem kellett vola, hogy arado Duna mellett is varosneznek, na ez, lehet h butasag volt. Ahogy valamelyik cikkben a talalgatasok kozott is szerepel: az aradas miatt a hajok nem a szokasos tempoban fordultak, es ezt becsulhette fel rosszul valamelyik hajo kapitanya, hogy mondjuk az erosebb sodras miatt nincs otven meter csak tizenot (most mondtam ket szamot erzekeltetesul).

teéjesenmindegy 2019.05.31. 00:40:34

@Utazz Okosan Blog: Gondolod kényszerítették őket, hogy menjenek hajókázni? Meg a többit is?
Most komolyan, arról beszélünk, hogy esik az eső akkor nem látszik a Parlament meg a Halászbástya?

Egy Hun Hunniából 2019.05.31. 00:41:58

Talán nem kellene egy (több)elefántot beengedni a kiscsirkék és a kutyák, macskák közé hasonlattal élnék az esettel kapcsolatban.
@hidegsegg véleményével, elemzésével maximálisan egyetértek

teéjesenmindegy 2019.05.31. 00:53:53

Azért egészen hihetetlen
"A túlélők a nyilatkozataikban azt a kérdést tették fel, hogy ilyen nagy esőben miért nem fújta le a cég a hajóutat, illetve azt mondták, hogy a baleset után nem ment minden rendben. „Nem volt szervezett mentés”, mondta Yoon. A mentőcsapatok szerinte csak azokat mentették, akik eleve megkapaszkodtak, például egy mentőövbe."
Nem tudom, hogy az index ilyen hülye, a fordítás, vagy a túlélőknek ment az agyára, de ez mi?
Miért nem fújta le a cég a hajóutat? Baszki, mert volt túrista aki ki akart hajózni. Nem volt semmi vész, a hajó esőben is úszik.
A mentőcsapatok meg azt mentették, akik kapaszkodtak. Mégis mi a lófaszt csináltak volna? Hagyják, hadd lógjon a sárga a mentőövön reggelig? Beszarás--

acycloren 2019.05.31. 01:15:15

Ez egy baleset volt. Nem kellene messzemenő önmarcangolásba és hisztirohamokba esni.
Ázsiában élek. Én tudom milyen az ítéletidő. Magyarországon mondjuk azon az emlékezetes 2006 augusztus 20-án volt ítéletidő, most nem hiszem, hogy az lenne. Magyarországon 10 évente esetleg van egy vihar, özönvízszerű esőzés stb. Itt Ázsiában a szűkebb lakóhelyemen évente néhányszor.

Magyarország biztonságos hely. Most nem kellene ezt a hajóbalesetet felfújni. Buszbalesetekben többen halnak meg, de ahhoz más hozzászoktak az emberek.

Én kis mini csónakkal, komppal, mindenfélével utaztam már Ázsiában, sehol nem adnak mentőmellényt. A mellény amúgy akadályozza is a szabad mozgást, ha a kabinban vagy és borul a hajó, mellényben nem tudsz könnyen kijutni.

Full metal burka 2019.05.31. 01:22:04

@Utazz Okosan Blog: "Amire Te azt írod, hogy "Shit happens" az egy csomó, ártatlan turista halála. Ez nem simán csak annyi, hogy "szarul alakultak a dolgok", ők meghaltak, végérvényesen. Nem annyi, hogy bumm, ütköztek, lehet tovább menni, nincs itt semmi látnivaló. "

Csak triggerelni akartam valami temat a kommentszekcioan, mert a poszt olyan unalmas volt, hogy majdnem elaludtam rajta. De igy legalabb lettek kommentek, amik kozott mar vannak erdekesek.

Full metal burka 2019.05.31. 01:32:43

@hidegsegg: Szerintem meg ki fog derulni, hogy senki nem tudott uszni. Nem minden orszagabn standard dolog ez.

Vagy lehet egesz mas, hogy pl. legazolta oket a nagyhajo.

De attol hogy esik, 12 fokos a viz, ki kene tudni uszni 100 meterre. En dunamelleki vagyok, mar tinikent tobbszor atusztam a szlovakokhoz meg vissza, ejszaka is, hideg vizeben is. Oke jo Magyarorszagon sem mindenki tud jol uszni (ahhoz nem kell jo uszonak lenni hogy 100 meterrol a partra vergodjon valaki), de lefogadom hogy volt ott gond a koreaiak kikepzesevel...

B60 2019.05.31. 05:22:38

@Full metal burka: te végtelen ostoba, buta ember vagy, ráadásul egy gyökér is.

B60 2019.05.31. 05:25:01

@teéjesenmindegy: az a hihetetlen , hogy mennyire ostoba vagy . Minek ugatsz bele ha fogalmad nincs a hajózásról.

szamaritánus 2019.05.31. 06:50:06

@Full metal burka: ki a faszt erdekel h mekkora uszobajnok vagy?

acycloren 2019.05.31. 06:56:21

@teéjesenmindegy: igen, ez tipikus ázsiai ajvékolás, amit most a koreaiak levagnak az interneten, mindenki hibás, vádaskodnak, mert Ázsiában ez a szokás. Ezt úgy hívják angolul, hogy "blame culture". Az ázsiaiak mindig ezt csinálják, akármi történik. Most a közösségi médiák korában különösen, mindenki hallatni akarja a hangját, akkor is ha hülyeséget beszél. Részben pedig ez egy átgondolt taktika, hogy nyomás alá helyezzék a cégeket és a magyar kormányt, hogy majd nagy kártérítést kaphassanak. Ha nem kapnak, akkor lejáratják a teljes magyar turizmust egy ilyen véletlen baleset miatt.

Mentőmellényekért sivalkodnak most. Soha, sehol nem kell felvenni mentőmellényt hajón előre. Vicces is lenne, mozogni se lehetne tőle, ha mentőmellényben vagy, nem jutsz ki a kabinodból. Akin volt már mentőmellény, az tudja ezt. Igen, kajakozáshoz, szörfözéshez, vízisportokhoz felveszed, de egy ilyen hajón nem.

Bedobnak a koreaiak most ilyen levegőben lógó, általános, semmivel alá nem támasztott vádakat, hogy a magyar hajókon sose volt megfelelő a biztonság... Akkor miért szerveznek évek óta koreai utazási irodák Budapestre ilyen programokat? LOL
Ez sima hiszti. Nem foglalkoznak ők az áldozatokkal, csak a saját hangját akarja mond hallatni.
Ez egy baleset volt, valószínűleg a szállodahajó ukrán kapitánya a felelős, de majd a bíróság megméri őt.

Koreában volt egy ennél nagyobb baleset egy komppal, de arra most ők se akarnak emlékezni. Koreában sokkal veszélyesebb ám a hajózás.

en.m.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_MV_Sewol

Ázsiában gyorsan felejtenek ha érdekükben áll. Ha kívül vagy a hajóból, akkor a mentőmellény hasznos, ha bent vagy zárt térben, akkor akadályoz a kijutásban, nem tudsz alámerülni, hogy egy esetleges elöntött ajtó vagy ablaknyíláson keresztül kiúszhass. Tehát bent senki se veszi fel a mellényt, ha van esze.

acycloren 2019.05.31. 07:01:57

@Full metal burka: minden koreainak oktatnak úszást az iskolában, plusz minden férfi többéves katonai szolgálatot teljesít kötelezően, ahol úszni is kell

Szerintem aki megfulladt, az azért fulladt meg, mert a nagy szállodahajó alá került. Vagy benn maradt a felfordult kis hajóban. Ilyenkor az úszástudás annyira nem számít.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.05.31. 07:03:12

@teéjesenmindegy:

"A mentőcsapatok meg azt mentették, akik kapaszkodtak. Mégis mi a lófaszt csináltak volna? Hagyják, hadd lógjon a sárga a mentőövön reggelig? Beszarás"

A halálos áldozatok besokkolt, elkeseredett rokonaitól nem várható el a hideg, racionális gondolkodás.

eßemfaßom meg áll 2019.05.31. 07:13:06

@Full metal burka: van egy ötletem, éjjel menj fel valamelyik dunahídra középen nyakig felöltözve és lökesd bele magad. Mutasd meg azoknak a nyamvadt ferdeszeműeknek milyen tökös vagy. Ha szőrös is a tököd akkor először veresd magad fejbe egy vasrúddal.

Egyébként csak egy pofájanagypléhkrisztus vagy.

eßemfaßom meg áll 2019.05.31. 07:15:21

@Kovacs Nocraft Jozsefne: nyilatkozni azért tudnak ha gondolkozni nem is....

Full metal burka 2019.05.31. 07:37:42

@szamaritánus: A rondaja meg csak most jon. 24-48 ora elteltevel dobalja majd fel oket a Duna. Mar amelyik nem akadt bele vmi novenybe, szemetbe, ilyesmi, mert azoknal honapokba is telhet. Nagyon ronda egy melo ez, utaljak a buvarok rendesen.

Nem lepne meg, ha durvan be lettek volna baszcsizva, utolso napjuk volt. Nem tudnak uszni, be vannak baszva - a Duna nem jatek!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.31. 07:39:51

Megesik az ilyesmi.

Inkább az a furcsa, hogy ritka az ilyen baleset.

Full metal burka 2019.05.31. 07:41:53

@acycloren: "minden koreainak oktatnak úszást az iskolában, plusz minden férfi többéves katonai szolgálatot teljesít kötelezően, ahol úszni is kell"

Akkor az oktatasugyi es a honvedelmi fogorek mar gondolom lemondtak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.31. 07:42:34

@Full metal burka:

Az ilyen esetekben a mellény nem ér semmit.

Az emberek nem megfulladni szoktak a mentőmellény hiánya miatt, hanem pl. kapnak egy ütést a fejükre, elvesztik eszméletüket, majd eben az állapotban fulladnak, vagy beszorulnak a roncsba. Sokszor még káros is a mentőmellény ilyemkor,

acycloren 2019.05.31. 07:44:45

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez tipikus ázsiai viselkedés, a sivalkodás, vagdalkozás, a felelősség harítása, az ajvékolás. Az ázsiaiak ilyenek, ettől várnak nagyobb kártérítédt, mert tudják, hogy a magyar turizmust romba dönthetik, ha felnagyítanak, megmásítanak tényeket. Valójában ez egy szimpla baleset volt, ritkaság ez Magyarországon.
Annyi igaz, hogy balesetben meghalt egy csomó ember. Ez sajnálatos, ezt senki se vitatja. Mindenki részvétet éret. De az nem igaz, hogy Magyarországon veszélyes lenne a hajózás meg úgy általában a turistáskodás (pedig a koreai média most ettől hangos). Én Ázsiában nagyobb veszélynek vagyok kitéve a napi közlekedésben.

ttibike 2019.05.31. 07:56:10

Ez a cikk maga a semmi. Az üresség. Leírja hogy nem szabad többet megtörténnie. Köszönöm. De hogy? Megoldás? Javaslat?

acycloren 2019.05.31. 08:02:06

@Full metal burka: tökmindegy, hogy tud-e úszni
Ha a nagy szállodahajó alá kerül vagy beszorul a kishajóba, akkor ott fullad meg az olimpiai bajnok úszó is. Sőt, ha mentőmellény van rajta, akkor az még rosszabb, mert nem tud manőverezni, kikerülni zárt helyről, nem tud alábukni egy vízzel borított helyiségben még fél métert se, nem tud alulról átbújni a vízzel borított korláton, nem tud kikecmeregni a nagy hajó alól, csak tehetetlenül sodródik és a hajótest lenyírja, lenyomja a víz alá.
A mentőmellény jó megoldás, ha szörfözöl, jetskizel, kajakozol, kenuzol nyílt vizen. Akkor segít megmenekülni. Nagyobb hajón csak akkor venném fel a mentőmellényt, ha már kint vagyok a zárt térből és ugrani készülök a vízbe.

A koreaiak most okoskodnak, habosítják az amúgy is tragikus történetet, mert a koreai média ilyen bulvar jellegű, az emberek keresik a bűnbakot, próbálják beállítani magukat úgy, hogy ők ezt előre látták, Magyarország nem biztonságos, jajaj. Akinek van esze az meg utánagondol, hogy mi is volt valójában ebben a történetben. A koreaiakat pont emiatt a mentalitás miatt nem szeretik SEHOL Ázsiában. Újgazdag, pöffeszkedő, másokat lenéző nép, mindenki hibás mindenért, a panaszaiktól visszhangzik minden Ázsiában. Nekem ez a tapasztalatom velük. Érdekes, a magyarok konstruktívabban állnak egy tragédiához is, racionális kérdéseket tesznek fel, amikre értelmes válaszokat keresnek. Lásd veronai buszbaleset.

Nincs közöttünk csicska 2019.05.31. 08:02:33

1. eloszor is az idegen zaszlo es vendegmunkas ukran kapitany altal iranyitott szallodahajokat be kell tiltani

Mert: nem hoz penzt Butapestnek, hogy ezek a hajon bebasznak, meg bezabalnak, aztan maximum odaszarnak a partra

Nincs közöttünk csicska 2019.05.31. 08:07:09

@acycloren: A koreai media semmit sem csinal, az Indextol veszik at az osszes hirt

Pl.: Indexes bolcseszgygerek magyarul kerdezgeti a koreaiakat, hogy ugyge rossz volt a biztonsag, nem volt rajtuk melleny, rosszul szerveztek a mentest, azok meg bologatnak, meg vartyognak koreaiul, utana ebbol megirja a cikket - amit atvesz a lipsi remhirterjeszto brigad vilagszerte.

Ma majd megirjak az ellenkezojet, lenyeg hogy 1 hetig napi 10 cikk kimenjen a temarol...

halaloszto 2019.05.31. 08:34:49

@Full metal burka: a jelenlegi gyakorlat miben más, mint a 10évvel ezelőtti? Vagy mint a 20évvel ezelőtti?

Csak mert a forgalom az nagyon más, mint 10-20 éve. Úgyhogy nagyon is kellene a gyakorlatot frissíteni.

Vajk

atompyka 2019.05.31. 08:46:25

Milyen ítèletidő?! Esett az eső. Sem komolyabb szél, sem köd nem volt...
Ítéletidő AZ augusztus20 volt...

acycloren 2019.05.31. 08:57:53

@atompyka: Igen, én se értem milyen ítéletidőről beszélnek. Esett az eső. A hajók esőben is úsznak, lebegnek a vízen. 2006 augusztus 20-án volt ítéletidő, most nincs. Ez egy szimpla baleset, amir valószínűleg az ukrán kapitány okozott a szállodahajóval.
Aki habosítja a sztorit, azt ki kellene vágni a médiából.
Az azért jó, hogy egyesek már ebből azt hozták ki (nem itt, máshol), hogy ez Orbánék felelőssége és biztos bukik emiatt. Ez a szint.

konrada 2019.05.31. 09:00:52

Ez egy szörnyű tragédia, amihez kellett nagyon sok dolog, hogy összejöjjön: éjszaka+eső+áradó Duna+híd+hatalmas méretkülönbség, és ezekhez társuló emberi hiba.

Esős éjszakán az egyébként is minimálisan kivilágított kishajó rosszul érzékelhető.
Az áradó Duna az öreg technikát lelassítja, miközben a nagyhajó teljesítményében van elég tartalék: azaz az utolérés sokkal hamarabb megtörténik, mint a szokásos esetben.
A híd pillérjei leszűkítik a keresztmetszetet, felgyorsítják az áramlatokat, fényei túlvilágítják a többi vízi járművet, tömege megvakítja a radart.

A fő tanulság? Talán az, hogy ekkora hajót ilyen rossz látási viszonyok között nem szabadna beengedni a kisebb hajók közé: megoldása Budapesten csak nappali időszakban szabadna hagyni áthaladni, leállni,
illetve ekkora hajóval nem szabadna városnéző túrákat tartani, mert azok nagy forgalma rutinná teszi jelenlétüket, így már nem figyelnek a munkájukat végző hajóvezetők sem eléggé arra, hogy ekkora tömeg azért komoly áramlástani problémákat okozhat. (Ha várost akarnak nézni, akkor szervezzenek rá kisebb hajókat...)

Nincs közöttünk csicska 2019.05.31. 09:50:46

@konrada: "Esős éjszakán az egyébként is minimálisan kivilágított kishajó rosszul érzékelhető."

Csak nem gondolod, hogy a vizualis az egyetlen navigalasi mod egy ekkora szallodahajon? Mar a kis motorcsonakok kozul is egy csomon van radar, plane egy 1000 tonnas vadonat uj folyami hajon. Csak vagy nem mukodott, vagy basztak ra(ja).
De tuti hogy ki volt vilagitva a kishajo is, merthogy az se volt kicsi, 27 meter vagy ilyesmi.

teéjesenmindegy 2019.05.31. 09:59:05

@B60: Na, mesélj, miben vagyok olyan buta?
Hogy ha esőben időben elmegyek hajókázni, akkor nem a hajóst hibáztatom, vagy jogosnak tartom azt, hogy a kapaszkodó embert hűzzák ki a vízből?

teéjesenmindegy 2019.05.31. 10:08:54

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igen, ez igaz, ezzel is kezdtem, hogy elment a sokktól az eszük.
Sose mentettek ki a vízből, de nagyon úgy gondolom, hogy nem lebasznám az életmentőt, hogy miért nem másokat keresgélt.

teéjesenmindegy 2019.05.31. 10:16:49

@Full metal burka: Gondolkozzál már egy kicsit, ne legyél hülye.
Teljesen felöltözve kamerával a nyakadban, kistáskával a kezedben nézegeted a Parlamentet. Aztán bumm, 7 másodperccel később a fekete, zavaros, 12 fokos víz alatt vagy 3 méterrel, úgy hogy a tetején ott egy ezer tonnás hajó. Azt sem tudták, hogy merre van az előre, felborultak, beverték magukat, beakadtak a padokba, korlátokba. Én is kurva jó úszó vagyok, de egyáltalán nem vagyok abban biztos, hogy kijöttem volna, sőt.

dunántúli gyerek 2019.05.31. 10:21:17

@teéjesenmindegy: En tuti kijottem volna, 7 masodperc alatt. Vagy felugrottam volna a nagy hajora, vagy a hidra.

Ezek balfekek voltak, bepanikoltak. Van ilyen.

teéjesenmindegy 2019.05.31. 10:24:15

@Nincs közöttünk csicska: Plusz van a hajókon valami rendszer, ami jelzi az összes többi hajót a környéken, név szerint.
Egyébként úgy néz ki, hogy a Viking kapitánya nagyon nem tudott semmit csinálni, ha látta, ha nem, hogy befordul elé a Hableány. Egy ekkora dögöt nem állít meg métereken belül.

konrada 2019.05.31. 10:25:39

@Nincs közöttünk csicska:

...azért te jártál már arra?
Ha egyszer eljutsz oda, akkor látni fogod, hogy a baleset helyszíne fölött ott van egy sok-sokezer tonnás többszázméteres vasdarab.
...ha meg utána keresel - ha már fizikaórán nem értél rá figyelni - mit lát tőle egy radar, akkor talán megérted, miért nem lehet a Dunán a radarra hagyatkozni akkor se, ha egyébként tökéletesen működik.

teéjesenmindegy 2019.05.31. 10:25:57

@dunántúli gyerek: Puha vagy apám. Tőled minimálisan azt vártam volna, hogy odébblököd a Vikinget, aztán átugrasz, kiiszod a bárt, megdugod a kapitány feleségét, aztán nézésedtől befagy a Duna, és kisétálsz..

teéjesenmindegy 2019.05.31. 10:28:29

@konrada:
"A Duna magyarországi szakaszán már régóta kötelező felszerelni a Vikinghez hasonló hajókat ún. AIS-rendszerrel. Ez egy automatikus hajóazonosító és nyomon követő rendszer, amit nemcsak beszerelni, de működtetni is kötelező a jogszabályok szerint. Egy ilyen AIS-rendszer segítségével a hajón egy monitoron keresztül látják más hajóknak nemcsak a mozgását, de még az útirányát, a sebességét, sőt a hajó nevét is. De még a híd pilléreit is érzékeli egy ilyen rendszer."
Ennnyit erről.

Utazz Okosan Blog 2019.05.31. 10:59:43

@atompyka: Kedves Atompyka! Már más is megírta, beláttam, idézőjelbe tettem. Ezzel jelzem, hogy nem a világvége érkezett el azon az estén.

@Mindenki: Könyörgöm, értsetek meg valamit: nem hajózási blog vagyunk, hanem utazási, nem arról szólt a poszt, hogy mit kellene tenni, hogy miért következett be a baleset, nem akartam megoldásokat írni, egyszerűen úgy éreztem, hogy nem mehetünk el szó nélkül egy ilyen baleset mellett, mert turistákkal történt, a családom, én magam is részt vettünk ilyen hajóutakon, mi is lehettünk volna az áldozatok, e mellett szerettem volna megemlékezni a hozzánk látogató, haza nem térő turistákról. Ennyi.

De nagyon örülök, hogy Ti ilyen sokan olvastok, hálás vagyok érte és vitázzatok egymással, akár velem is, nincs ezzel gond, csak kezeljük helyén a dolgokat. Én ennyit akartam, megemlékezni és azt, hogy azok, akik tudják a megoldásokat, keressék meg és ne forduljon többet ilyen elő. Többen lehúzzátok az Index újságíróit és szerkesztőit, mindenkinek lehet ebben is véleménye, de ők megértették pontosan, amit Ti sokan nem, hogy a poszt erről szólt, mert olyan ajánlót írtak hozzá. Mások írtak cikkeket, posztokat arról, hogy miért következett be a baleset, ezeket a cikkeket, posztokat én is érdeklődéssel olvasom. További szép napot!

Utazz Okosan Blog 2019.05.31. 11:03:49

@konrada: Ha már megoldást keres valaki, lehet, hogy Nálad a megoldás, csak logikai alapon: "A fő tanulság? Talán az, hogy ekkora hajót ilyen rossz látási viszonyok között nem szabadna beengedni a kisebb hajók közé: megoldása Budapesten csak nappali időszakban szabadna hagyni áthaladni, leállni,
illetve ekkora hajóval nem szabadna városnéző túrákat tartani, mert azok nagy forgalma rutinná teszi jelenlétüket, így már nem figyelnek a munkájukat végző hajóvezetők sem eléggé arra, hogy ekkora tömeg azért komoly áramlástani problémákat okozhat. (Ha várost akarnak nézni, akkor szervezzenek rá kisebb hajókat...)"

Utazz Okosan Blog 2019.05.31. 11:24:20

@atompyka: Nem, nem, nincsen probléma, csak pontosítottam. Köszönöm az észrevételt!

2019.05.31. 11:33:10

@Full metal burka:
Ha zárt részében volt valaki a hajónak, akkor nem biztos, hogy ki tudott jutni, főleg ha az ütközéskor és a sűlyedéskor be is verte valamibe magát. Akik meg fent voltak, simán alá sodródhattak a hajónak. Emellett az áradó Duna sodrása nagyobb, és ha tud is valaki úszni, nem biztos hogy folyami tapasztalata is van. Egy dolgoban biztosan igazad van, a mentőmellény nem sokat segített volna ilyen helyzetben.

konrada 2019.05.31. 11:35:11

@teéjesenmindegy:
Ezen nem fogunk összeveszni.
Ha te így tudod, akkor engem félretájékoztattak azok, akikkel beszélgettünk a Sygin orrát nézegetve.
Ők a maguk állítása szerint ilyen nagy hajón dolgoztak-dolgoznak, és azt állították, elég sokszor fordultak meg a hajóhídon is, és azt is: a hidak teljesen szétverik a radar-jelet. Mivel elég szakértően írták le az ilyen nagy hajók paramétereit, illetve a fizikában tanultakból nekem is ilyesmi rémlett, hát hittem nekik.
...de ha neked erről más a tapasztalatod, készséggel elhiszem.

Full metal burka 2019.05.31. 11:40:14

@Zabalint: Hat ezt mondom en is.

Az hogy kicsit gyorsabb a sodras, szerintem mind1, max. odebb viszi oket. A hidpillerek koruli orvenyek lehetnek veszelyesek, ezeket minden folyami uszo keruli inkabb.

2019.05.31. 13:19:03

@Full metal burka:
Ha odébb viszi őket, már több a potenciális veszélyforrás, valamint nagyobb sodrás esetén kiúszni is nehezebb, főleg ha pánikba estek, és nem is tudják először, hogy merre az arra.
süti beállítások módosítása