Mert utazni mindenképpen jó, de csak okosan érdemes...

Utazz Okosan Blog

Utazásszervezés magunknak - a tervezés lépései - Első lépések

2019. november 03. - Utazz Okosan Blog

Előző kétrészes írásomban (aki nem olvasta, az megteheti itt és itt) összefoglaltam, hogy mikor, milyen feltételek fennállása mellett érdemes utazási irodához fordulnunk és milyen esetekben szervezzük magunknak az utunkat. A szervezett utakkal egyelőre nem foglalkozunk, hiszen blogunk elsősorban a saját szervezésről szól. Ha nem veszünk igénybe külső segítséget, ahhoz, hogy sikeres, szép utazásunk legyen, számos előkészületre van szükségünk. Egy komplett út valódi, teljes megszervezése, különösen akkor, ha a munkánk mellett csináljuk és csak a délutánt vagy az estét tudjuk rászánni, akár több hetes elfoglaltságot is jelenthet, azonban attól a pillanattól kezdve, hogy eldöntjük, hogy belevágunk, utazásunk máris kezdetét vette. Igen, ezekkel a hetekkel kibővül a turisztikai élmény, képzeletben ott járunk a távoli tájakon, repülőzünk, autózunk, vagyis átélünk mindent, ami ránk vár, ahogy például a nyaralásunk kósza ötletből e-mail-eken, repülőjegyeken, szállásfoglalásokon keresztül, komplett egésszé áll össze, hogy nyugodtan elindulhassunk.

Az elkövetkező - immáron az új felfogás szerint íródott - kétrészes posztunkban végigvesszük a tervezés lépéseit, egyelőre felmérve, hogy milyen lépésekre lesz szükségünk, hogy aztán mélyebben belemenjünk az egyes lépésekbe.

Mi kell egy magunknak szervezett utazáshoz?

Most sokan nyilván rávágják, hogy a három dolog, ami ehhez kell a pénz, a pénz és a pénz. Mivel Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen, tagadhatatlan, hogy pénzre mindenképpen szükségünk lesz, bárhova is megyünk, bármit is csinálunk, e nélkül nem megy. Azonban több dologtól függ, hogy egy adott összegből hova jutunk el és milyen színvonalon utazunk és ugyanez fordítva is igaz, bizonyos helyzetekben egy adott helyre, adott színvonalon olcsóbban elutazhatunk gondos szervezéssel és egy kis plusz munkával. Éppen ezért, bár pénz szükséges az utazáshoz, nem mindegy, hogy mennyi.

A legfontosabb, ami befolyásolhatja az utazásunkra fordított összeg nagyságát: a flexibilitásunk. Ez mindenre vonatkozik, minél több dologban tudunk rugalmasak lenni, úgymint az időpont, az úti cél, esetleg légitársaság, közlekedési eszköz és minden más tekintetében, annál tágabbra nyílik az ablak, amely a lehetőségeinket mutatja, és persze a több lehetőségből könnyebben találjuk meg a számunkra árban, időben, időtartamban, színvonalban legmegfelelőbbet.

Nyilván legtöbben viszonylag kötöttek leginkább időpont tekintetében (pld. a szabadságolás miatt), de időben elkezdett tervezéssel és időráfordítással így is vannak lehetőségeink.

A pontos útiterv, program, a szinte óráról órára megtervezett "itinerary" pedig segít abban, hogy utazásunk minél tartalmasabb legyen (természetesen, akkor ha ez a cél, ha a hófehér tengerparton szeretnénk heverészni, az azúrkék tengert bámulni, a partot nyaldosó hullámokat hallgatni és koktélokat szürcsölni, sokkal egyszerűbb dolgunk van, mintha három ország minél több látnivalóját szeretnénk megnézni).

Nézzük meg általánosságban, lényegében címszavakban, hogy milyen lépésekből áll egy komplett út megszervezése, majd egy-egy posztban vissza is térünk ezekre a lépésekre, boncolgatjuk őket, hogy teljes képet kapjunk.

A szervezés összetett, hosszú, ám rendkívül élvezetes folyamat
(Forrás: Element5 Digital from Pexels)

Célpont kiválasztása

Ennél a lépésnél több lehetőségünk van. Az egyik esetben konkrét elképzeléssel rendelkezünk az úti céllal kapcsolatban, a másik esetben általában az időpontot tudjuk, hogy mikor tudunk utazni és ehhez keressük meg a célpontot.

Most biztosan sokan csóválják a fejüket, de mind a két esetnek van létjogosultsága egy nagyobb utazás esetén is. Sok nagy utazó van, akik lényegében, amikor csak tehetik úton vannak, és - általában a "fapados" - repülőjegy ajánlatok között vadásznak egy-egy olcsó jegyre adott időpontra, például egy adott hétvégére. Ilyenkor - az idő rövidsége miatt, hiszen általában maximum egy hosszú hétvégét töltenek el az adott helyen - általában Európáról beszélünk. Azonban hosszabb utak esetén is lehet ennek értelme, van egy adott idősávunk, amikor utazni akarunk és ehhez keressük meg a célpontot.

Ahogy láttuk ezekben az esetekben az időpontunk többé-kevésbé fix. Éppen ezért fontos azonban figyelembe venni néhány dolgot, például, hogy egy adott területen elfogadható időjárás van-e (senki nem szeretne hurrikánszezonban Floridába repülni), illetve hogy nem feltétlenül az az olcsó, ami közel van. A következő posztok egyikében fogunk foglalkozni azzal, hogy hogyan hangoljuk össze a célpontunkat az utazásunk időpontjával, hogy a legjobban jöjjünk ki és milyen segédeszközeink vannak mindehhez.

model-of-globe-in-ancient-classroom-1.jpgAkár a földgömböt is megpörgethetjük, majd rábökhetünk, hogy célpontot válasszunk, de
gondos tervezéssel nagyon sok pénzt spórolhatunk és csodálatos utunk lehet kiváló színvonalon
(Forrás: Visualhunt / CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication)

Időpont kiválasztása

Nagyon kevesen vannak, akik teljesen szabadok és akkor utaznak, amikor eszükbe jut. Nem, mi sem vagyunk ilyenek, még akkor sem, ha sok szempontból szabadabban tudunk mozogni, mint mások.

Ha az időpontunk adott - ahogy említettem például a szabadságolások miatt -, akkor a célpontot kell ehhez (is) igazítani, ezt is írtam a fentiekben, esetleg ha egy adott helyre szeretnénk utazni vagy konkrétan valamit látni, akkor érdemes előre gondolkodni és például még akkor lekötni a szabadságunkat, amikor erre még van lehetőség.

Mert ha Izlandra szeretnénk például utazni és a cél körbejárni és minél többet látni a szigetből, akkor július-augusztus lesz időjárásilag a legjobb választás, ám ilyenkor a legdrágább minden, így kicsit mozoghatunk előre vagy hátra az időben, de nagy mozgásterünk nem lesz. Januárba ide utazni ilyen célból nem érdemes. De ha Norvégia lenne a cél az északi fény miatt, akkor ne júliusban induljunk, bár a fjordok ilyenkor (is) gyönyörűek, de északi fényt jó eséllyel nem fogunk látni. És persze Észak-Thaiföldre se a legesősebb időszakban menjünk, tervezzünk inkább az ezen kívüli időszakkal (bár Ázsia egy külön fejezetet érdemel és fog is kapni ebből a szempontból).

pexels-photo-2144326.jpgBali mindenképpen csodálatos, de azért valószínűleg nem ilyen időben
szeretnénk látni
(Forrás: VisionPic .net from Pexels)

Érdemes időpont szempontjából alaposan tervezni, utánanézni és statisztikákat böngészni, számos kudarctól óvhatjuk meg magunkat. És ha egy adott időpontban például a repülőjegy egy adott helyre nagyon olcsó, annak bizony lehetséges, hogy oka van és nem feltétlenül valamilyen akcióról van szó.

Folytatjuk...

A Facebook-on leírt új felfogás szerint egy-egy posztban próbálunk egyszerre kevesebb információt megosztani és több részre bontani a cikkeinket, cserében sűrűbben élesíteni az új anyagokat. Ez történik most is, a jelen posztunkat néhány nap múlva követi a következő, amelyben további tanácsokat adunk, hogy hogyan készíthetjük el a teljes útitervünket.

fb_jel.jpgAmennyiben tetszett ez a poszt vagy bármelyik másik, kérjük, keressétek fel a Facebook oldalunkat, ahol mindig friss híreket találtok a blogról illetve ide kerülnek ki az itt meg nem jelenő anyagok. Amennyiben gondoljátok és ráklikkeltek a Tetszik gombra, azt pedig külön köszönjük.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.