Mert utazni mindenképpen jó, de csak okosan érdemes...

Utazz Okosan Blog

Utazz Okosan Blog

Időutazás az Európai Unió területén - El Hierro

2019. május 27. - Utazz Okosan Blog

elhierro_ajanlo.jpgAz előző posztban a Kanári-szigetek hét nagy szigetét utaztuk körbe, hogy általános képet kapjunk a szigetcsoportról, ezúttal pedig hajóra szállunk, hogy eljussunk a legkisebb "kanári-szigetre", El Hierro-ra, azonban aki velünk tart, nemcsak térben utazhat velünk, hanem egy kicsit az időben is, mert El Hierro-n mintha néhány évtizeddel ezelőtt megállt volna az idő. Igazából, ha megnézzük az autókat, az épületeket, a házakat, a falvakat talán semmi különöset nem látunk, minden a megszokott, mégis, bár nem lehet megmagyarázni, azt érezzük, hogy ezen a vulkanikus földdarabon a mai rohanó világban csak vánszorog az idő. Aztán elmegyünk az Ecomuseo de Guinea-ba és egy kicsit megértünk mindent. De ne rohanjunk ennyire előre. A mai posztunk helyszíne El Hierro, szálljunk be az időgépünkbe és induljunk!

Általános információk 

Mint mindig, először is ismerkedjünk meg a szigettel általánosságban, vagyis jöjjenek a száraz tények. El Hierro a Kanári-szigetek legnyugatabbra fekvő tagja, így itt található természetesen egész Spanyolország legnyugatabbi pontja is. A szigetcsoport legkisebb tagjáról van szó, azonban a mérete - földtörténeti léptékkel - a közelmúltban jelentősen változott, amikor nagyjából 50 ezer évvel ezelőtt, a régi területének harmada egy földrengés következtében a tengerbe süllyedt. Vulkanikusan azóta is viszonylag aktív területről van szó, ezt bizonyítja, hogy 2011-ben újra azzal hívta fel magára a világ figyelmét, hogy a közelében, az óceán mélyén kitört vulkánból nagy mennyiségű láva ömlött ki a tengerfenéken és mindenki az találgatta, hogy születhet-e új sziget El Hierro mellett. A kitörés számos földrengést okozott a szárazföldön is, azonban a kiömlő és egymásra rakódó lávarétegek végül nem érték el a vízfelszínt, de akkoriban hosszú ideig megfigyelhetőek voltak a tengeren lebegő és a tengeralatti vulkanikus kitörést kísérő habkő darabok.

6886259377_dd766f01b2_b.jpg

A NASA felvétele az El Hierro-i Las Restinga közelében 2011-ben történt tengeralatti vulkánkitörésről 
(Forrás: NASA Earth Observatory on Visualhunt / CC BY)

A legkisebb területű "kanári-sziget" egyben a legkisebb lakossággal is rendelkezik, állandó lakosainak száma valamivel több, mint 10 ezer fő (aki elolvasta az előző posztot, emlékezhet, hogy a legnagyobb kiterjedésű és legnépesebb Tenerifén nagyjából 900 ezren laknak). 

A sziget vulkanikus múltja és jelene megmutatkozik a tájban is, mely tulajdonképpen a teljes arculatát meghatározza, még ha nem is olyan markánsan, mint például Lanzarotén, de tudni kell, hogy az apró sziget területén nagyjából 500(!) vulkáni kúp található, lényegében a hegycsúcsok egymást váltják, akik Tenerifén úgy érzik, hogy nincs egy lapos terület, El Hierro-n ebbéli nézetüket át fogják értékelni a szédítő magasságokban haladó autóutakon kanyarogva vagy a kialakított kilátókból letekintve, még ha a sziget legmagasabb pontja, a Pico Malpaso nem vetekszik a tenerifei Pico del Teide-vel, hiszen "mindössze" 1501 méter magas.

Őslakosai a bimbacsék voltak, egy rendkívül békés nép, amely genetikai és kulturális rokonságban állt az észak-afrikai berberekkel. A Kanári-szigetek spanyol meghódítása során 1405 körül El Hierro-t is elfoglalták a spanyolok, azonban a vezetőjük Jean de Béthencourt ígéretet tett az itt élő őslakosoknak, hogy tiszteletben tartja a szabadságukat, ezt az ígéretét azonban később a fia megszegte és a bimbacsékat rabszolgaként adta el, majd a szigetet spanyol és normann telepesek népesítették be.  

bimbaches.jpg

Bimbacsék - Leonardo Torriani 16. századvégi ábrázolásában
(Forrás: Wikipedia - Leonardo Torriani [Public domain], via Wikimedia Commons)

Még egy érdekesség El Hierro-val kapcsolatban, hogy az ókortól kezdődően a világ legnyugatibb pontjának tekintették, és a 1884-ig a szigeten futott keresztül a "Merídiano cero", vagyis nulladik délkör, ekkor vette át ezt a szerepet a Greenwich-en keresztülhaladó új nulladik hosszúsági kör. Sok ezt megelőző térképen is látható, hogy El Hierro szigetét tekintették az ismert világ legnyugatibb pontjának.  Éppen ezért nevezték Meridian-szigetnek is. A régi délkör helyét most egy kiépítetlen úton elérhető és sajnos jelentéktelen emlékmű jelzi (ld. a látnivalóknál).

Mikor utazzunk El Hierro-ra?

Aki figyelmesen elolvasta az előző, Kanári-szigetekről szóló posztot, biztosan emlékszik, hogy azt írtam, hogy a szigetcsoport az év bármely szakában bátran látogatható. Nos, El Hierro esetében egy kicsit árnyaltabb a kép. Mivel a sziget fő látnivalóinak jelentős részét a kilátópontok jelentik, a tiszta idő itt mindenképpen lényeges, a ködös idő megöli a látványt és El Hierro-n a magasabb pontokon a késő ősztől kora tavaszig tartó időszakban bizony gyakori vendég a köd. Mivel a látnivalók jelentős része magasan, a hegyekben található, így felhős időben jó eséllyel a kilátókból nem látunk semmit, sőt odafent az eső is esni fog, de legalábbis kellemetlen széllel és esőpermettel találkozunk.

El Hierro-n a leghidegebb a december és az április közötti időszak, ekkor az átlaghőmérséklet 16 és 21 C fok között alakul, májustól novemberig viszont 18 és 27 C fok közötti hőmérséklettel találkozhatunk, nyilván a nyári és kora őszi hónapok a legmelegebbek. Azonban azt megfigyelhetjük, hogy az ingadozás itt sem jelentős, a két szélső érték között is alig több, mint 10 C fok van. Ezek átlagos értékek, a 600 méter magasan fekvő fővárosban, Valverdében több fokkal hűvösebb van, mint a tengerszinten fekvő területeken. 

Eső tekintetében az ide látogatásra legalkalmasabb időszak májustól szeptember végéig tart, a legcsapadékosabb a novembertől márciusig tartó tél és kora tavasz, az április és az október közepesen esős. Itt is megjegyezném, hogy a magasabban fekvő területeken akkor is lehet köd és esőszitálás, amikor a tengerszint közelében ragyogó napsütés van. 

Ahogy az előző posztban megemlítettem, az óceán vize a Kanári-szigeteknél található hideg tengeráramlat miatt nyáron, a legmelegebb időszakban sem melegszik fel, a hőmérséklete viszont nem igazán ingadozik. A legmelegebb augusztus és október között 22-23 C fokos, a leghidegebb a február és április közötti időszakban, ekkor 19 C fokos.  

A sziget meglehetősen szeles, így nagyon gyorsan változik az időjárás. Mi márciusban voltunk El Hierro-n és saját tapasztalat, hogy az előre megtervezett programunkhoz nem mindig tudunk vagy nem mindig érdemes ragaszkodnunk. Lehetséges, hogy a sziget belsejében ömlik az eső, a nyugati felén pedig ragyogó napsütés és jó meleg fogad, de mi úgy is jártunk, hogy a sziget nyugati felén ömlött az eső, de gyönyörű idő volt keleten. Éppen ezért, ha ide utazunk, legyünk rugalmasak, ha esik az eső valahol, próbálkozzunk másik területtel, ne erőltessük egy-egy látnivaló megnézését, mert kicsik a távolságok és lehet, hogy pár óra múlva visszatérve napsütés és tiszta idő fogad ugyanott, ahol előzőleg az orrunkig sem láttunk a ködtől és bőrig áztunk volna.

img_20190309_172804.jpg

Köd és szemerkélő eső a Garoé fánál, ugyanekkor ragyogó napsütés volt a lejjebb és a tengerhez közelebb fekvő részeken.

Mennyi időt szánjunk El Hierro-ra?

Ha csak a strandolás és napozás a cél, akkor semennyit, ne jöjjünk ide. Ha nem érdekelnek a gyönyörű tájak, az érdekes kulturális látnivalók, az állatvilág és a növényzet, akkor ez nem a mi szigetünk. Ebben az esetben válasszuk elsősorban Gran Canaria-t, esetleg Tenerifét vagy Fuerteventurát, ahol sokkal jobb strandok vannak.

Fürdés szempontjából csak azoknak érdekes El Hierro, akik extra élményre vágynak és kipróbálnák a sziget természetes "fürdőmedencéit", a leghíresebb ilyenről (Charco Azul) majd részletesebben is írok. Azonban ezekben nem mindig könnyű megmártózni, nagyobb hullámzás és dagály esetén nagy erővel csapnak be a hullámok, ami veszélyes lehet.

Klasszikus tengerpartok szempontjából különlegeset nem igazán találni itt (még a híresebbekre is igaz ez, mint amilyen a Vörös Partnak is nevezett El Verodal Beach). Lejjebb fel fogom sorolni a leghíresebb partokat, hogy akit a természetjárás mellett a strandolás is érdekel, tudja, milyen lehetőségei vannak.

A látnivalók bejárására szűk 3 nap elegendő, nincsenek nagy távolságok, azonban a távolság helyenként csalóka lehet, mert 20-40 km megtétele (például az előbb említett El Verodal Beach felé vezető úton) akár 50-60 perc is lehet. Ennek ellenére több órás autózásra a szigeten nem kell készülni.

Ehhez adjuk hozzá a strandolásra fordított időt, ha például a Charco Azulnál nem elégszünk meg annak megtekintésével, hanem ki is próbálnánk a fürdést a természetes medencében. Ebbe kényelmesen belefér mindennek a kényelmes megnézése, sehol nem kell rohannunk, nem kell hajnalban kelnünk és éjszakáig autóznunk, ha esik valahol az eső, nyugodtan átmehetünk máshova, majd visszatérhetünk. Ha gyalogos túrákat is tervezünk, ezek idejét adjuk ehhez hozzá, bár gyalogtúrák tekintetében az én véleményem szerint ebben a térségben La Palma szigete verhetetlen.

Mi csütörtök délután indultunk Teneriféről és este érkeztünk meg El Hierro-ra, ahol aznap csak a szállást foglaltuk el. Három éjszakát aludtunk a szigeten és vasárnap délután indultunk vissza Tenerifére, hogy este érkezzünk vissza. Ez alatt a szűk 3 nap alatt majdnem minden fontos látnivalót láttunk (egyet kivéve, de azt sem időhiány miatt), abszolút nem rohantunk, ráérősen utaztunk.

Hogyan juthatunk el El Hierro-ra?

Arról az előző, Kanári-szigetekről szóló posztomban már írtam, hogy hogyan lehet a szigetcsoportra eljutni, így most azt nézzük meg, hogy a két, Magyarországról közvetlenül elérhető szigetről miképpen juthatunk el El Hierro-ra.

Mind a két esetben két lehetőségünk van, mehetünk repülővel vagy hajóval. Az, hogy a kettő közül melyiket preferáljuk, nyilván egyedi megfontolás kérdése, azonban azt vegyük figyelembe, hogy autóra a szigeten szükség lesz (ld. lejjebb). A repülő mindenképpen kényelmesebb, de nem feltétlenül az időtakarékosabb lehetőség, hiszen a felelősségteljes utazó másfél-két órával előbb kint van a repülőtéren, ehhez jön a 40-50 perces repülőzés, majd a kiszállás, poggyászvárás és máris nagyjából ugyanott vagyunk időben, mintha hajóznánk és a hajó esetében  autónkkal csak legördülünk a kompról, nem kell a bérléssel vesződnünk, annyi csomagot viszünk, amennyit akarunk, szembe a repülővel, ahol ez korlátozott (már akinél ez tényező, nyilván van, aki egyetlen reklámszatyorral is elvan 2-3 napot), és a többi szempont, mindenki mérlegeljen. Nyilván, aki abszolút nem bírja a hullámzást, annak a hajó szóba sem jöhet.

Szeretnék iránymutatást adni, hogy mire számíthatunk, az itt lévő adatok a tájékoztatást szolgálják. A poszt április közepén íródott , ekkor májusi ajánlatokat néztem meg, mert nagyjából egy hónappal előre azért megtervezzük az utazásunkat, nyilvánvaló, hogy a last minute vagy az early birding ajánlatok esetén például jelentős lehet az eltérés, sőt az árak napról-napra is változhatnak, így ez tényleg csak iránymutatás, ha adott dátumra vagyunk kíváncsiak rengeteg kereső vagy a légi- és hajótársaságok oldalai rendelkezésre állnak. 

Ebben a posztban nem szeretnék az olyan lehetőségekkel foglalkozni, mint például a Tenerife-Barcelona-Madrid-Las Palmas-El Hierro, majdnem 21 óra alatt abszolválható út, amit például a Google Flights felajánl, igaz X-edik lehetőségként (a Vueling-Iberia-Binter Canarias trió repüli és több, mint 2100 EUR, csak elrettentő példának hoztam fel), mert ez valami eszement mazochistának való, de nem írok egyáltalán átszállásos lehetőséget sem, még akkor sem, ha Las Palmason kell csak átszállni, általában ezek az utak drágábbak, de ha véletlenül valamilyen akció miatt olcsóbbak is lennének, nem gondolom, hogy érdemes egy 40-50 perces útból 20 órásat csinálni, Gran Canaria-n pedig kevés az a pár óra, de aki csak Maspalomas-ra kíváncsi, az rákereshet ezekre a lehetőségekre is, igaz szerintem Gran Canaria ennél többet érdemel.

Figyeljünk azonban arra, hogy a helyi lakosok és a rezidensek a belföldi járatok többségére jelentős kedvezményt kapnak, azonban ezt nem lehet "okosba megoldva" igénybe venni (tényleg nem!), mivel általában már a foglalásnál kérik a NIF illetve a NIE számunkat (az első a helyiek, a második a rezidensek azonosítója, igazából az igazolványszám) és ezt ellenőrzik is. Ez kikerülhetetlen. Ha a foglaláskor nem tudják hitelt érdemlően beazonosítani az adott jogosultat, vagy a jogosultságot nem sikerül ellenőrizni, akkor az induláskor kérhetik a jogosultság igazolását (certificado de residencia para bonificacion de viaje). Figyeljünk rá, hogy - persze, ha nem vagyunk jogosultak -, akkor az erre utaló pontot ne jelöljük be, a rezidensek 75 %-os kedvezményt kapnak a járatokra, melyeket a kormány fizet, viszont a jogosultság igazolása nélkül esetleg nem engednek felszállni a hajóra vagy a repülőgépre. 

Teneriféről

Először nézzük meg, hogy Teneriféről milyen lehetőségeink vannak, hiszen a Wizz Air erre a szigetre repül, így sok magyar érkezik ide.  Ha repülővel szeretnénk utazni, akkor két nevet, a Binter Canariast és a CanaryFly-t érdemes megjegyeznünk. Ha hajóval utaznánk, akkor csak a Naviera Armas áll rendelkezésünkre, mivel a Fred Olsen El Hierro-ra nem hajózik.

Először nézzük meg a repülős lehetőségeket! Tudni kell, hogy Tenerifének két repülőtere van a Tenerife Sur (nemzetközi betűjele: TFS), ide érkezik a Wizz Air járata is és a Tenerife Norte (nemzetközi betűjele: TFN). Utóbbi meglehetősen hírhedt, hiszen ezen a repülőtéren történt 1977. március 27-én a repüléstörténelem nem terrorcselekmény okozta legtöbb halálos áldozattal járó balesete, melynek során - számos körülmény és emberi hibák együttes hatásának köszönhetően - a KLM holland és a Pan American amerikai légitársaság két Boeing 747-ese még a földön összeütközött, a katasztrófában pedig 583-an vesztették életüket (aki kiváncsi a részletekre, rá tud keresni, számos cikk foglalkozik az esettel magyarul is, ).

bintercanarias.jpg

A Binter Canarias légitársaság ATR-72-es típusú repülőgépe
(Forrás: Andy_Mitchell_UK on VisualHunt / CC BY-SA)

A Binter Canarias légitársaság sajnos nem indít közvetlen járatot a déli, TFS repülőtérről Valverdébe, így aki nem az északi repülőtérhez közel szállt meg, annak el kell jutnia a Los Rodeos repülőtérhez (TFN). A Binter Canarias innen naponta többször is összeköti Tenerifét és El Hierró-t. Az út kb. 40 perc és a legolcsóbb jegyek kb. 36 €-tól kezdődnek irányonként, ebben azonban benne van egy 20 kg-os feladott poggyász is.

A Canaryfly meglehetősen rapszódikusan repked "Tenerife Norte" és El Hierro között, időnként több héten keresztül nincsen járata (a poszt írásakor pld. egész májusra nem volt ajánlata, így itt a júniusi lehetőségeket néztem meg).  Általában náluk csak egy járat indul naponta, a menetidő itt is 40 perc körül van, az árak itt 20 €-tól indulnak irányonként, ebben egy 23 kg-os feladott poggyász foglaltatik benne, a rendkívül kicsi és könnyű kézipoggyász mellett (de a reklámjaikban ennél sokkal olcsóbb repjegy is szerepel, igaz csak mint lehetőség).

Megjegyzendő, hogy mindkét légitársaság ezeket az útvonalakat légcsavaros gépekkel (ATR-72) teljesíti. Akit ez zavar vagy éppen autót is szeretne magával vinni, annak lehetősége van hajóval is eljutni Teneriféről El Hierro-ra.

canaryfly.jpg

A Canaryfly légitársaság ATR-72-es repülőgépe
(Forrás: cvtperson on Visualhunt.com / CC BY-SA)

El Hierro-nak két kikötője van, Valverde és La Restinga, azonban Teneriféről csak Valverdébe indít hajókat és csak a Naviera Armas társaság, így itt sokat nem kell gondolkoznunk, hogy kivel, melyik kikötőből és melyikbe érkezünk, így az egyszerűséget kedvelők ebben az esetben előnyben vannak.

A Naviera Armas a hét minden napján indít járatot a poszt írásakor késő délután Los Cristianosból Valverdébe, kivéve a szombatokat, akkor nincsen hajó a két sziget között, azonban szerdánként két hajó is indul, egy korán reggel egy pedig este (előfordul, hogy más napokon is indul még egy hajó, de ebben szabályszerűség nincsen, azonban az utazás tervezésénél érdemes előre, a hajótársaság oldalán ellenőrizni az adatokat).

Az út hossza normál esetben nagyjából 2 és fél óra, azonban nagyon erős hullámzásban akár sokkal több is lehet (hallottam 4 órás útról is). Amikor mi utaztunk, meglehetősen erős volt a hullámzás, de pontosan érkeztünk. Az árak nagyjából személyenként 12,50 €-tól indulnak irányonként, székben ülve (itt ez az egy lehetőség van). Ha autót is viszünk, akkor egy személy irányonként egy közepes méretű autóval (2 m-nél nem magasabb és 5 m-nél nem hosszabb), minimum 23 €-ért jut el El Hierro-ra irányonként, ha két személy utazik és az autó, akkor kb. 33-34 €-tól indulnak az árak, egy 4 fős családnak 54 € körüli összeget kell irányonként minimálisan fizetni magukért és az autóért. Vannak akciós csomagok időnként, de azok inkább rezidenseknek, vagyis ezek az árak nagyjából a minimumot jelentik.

kompnavarmvalverde.jpg

A Naviera Armas hajótársaság kompja az El Hierro-i Valverde kikötőjében

Gran Canaria-ról

Akik a repülést választanák a szigetről El Hierro-ra, azoknak sajnos sokkal kevesebb lehetőségük van, mint Tenerife esetében. A Binter Canarias lényegében minden nap repül Valverdébe (előfordul, hogy 1-2 nap kimarad, de ez elég rapszódikus) és általában egyetlen járatuk van a két sziget között. Ezen az útvonalon is ATR-72-esek közlekednek. Az árak is magasabbak, mint a másik szigetről, innen nagyjából 53 €-tól indulnak a jegyek irányonként, de ezek a Superpromo ajánlatok hamar elfogynak.

A Canaryfly teljesen rapszódikusan repül, májusban a legtöbb napra nincsen foglalható járat, júniustól azonban minden nap repülnek, ők is ATR-72-esekkel. Itt előfordulnak még későbbre akár 20 €/fő/irány áron is jegyek, de a minimum 38 € a jellemzőbb. 

Sajnos a hajós utazás rendkívül bonyolult, mivel a poszt írásakor közvetlen járat nincsen  Gran Canaria és El Hiero között. Ha mindenképpen hajóval mennénk, akkor először el kell hajóznunk Tenerifére, majd onnan juthatunk el Valverdébe, ami nem olcsó mulatság (86+ € oda-vissza/fő) és 2-3 órás út. Ha autót is viszünk, akkor minimum 100 €-t fog egy személy fizetni, oda-vissza. Ehhez kell hozzáadni a Tenerifénél tárgyalt menetidőt és árakat.

Megjegyzés: És akkor egy újabb tanács, amit már leírtam a Milosról szóló hajózós posztomnál. Az ott leírtakhoz képest, ezek a hajók, akármilyen nagyok is, mégis az Atlanti-óceánon hajóznak, amely legtöbbször kisebb-nagyobb mértékben (legtöbbször inkább erősebben) hullámzik, amit a hajón is érezni. Szerencsétlenebb esetben ez egy 2 és fél órás, konszildáltabb hullámvasútazással egyenértékű "élmény". Tapasztalatom szerint erre a gyerekek érzékenyebbek, ők szinte mindig hevesebben reagálnak a gyomruk ilyen próbatételére, mint mi felnőttek. Éppen ezért ezen a helyen is "könyörgöm", hogy egy ilyen utazás előtt menjünk el a gyógyszertárba és kérjünk hányás/tengeribetegség elleni tablettát (létezik, ráadásul közismert is), de a Kanári-szigeteken is lehet kapni kiváló (és a magyarországival megegyező hatóanyagú) tablettákat. Vegyük be inkább ezeket fél órával az indulás előtt, mert tényleg szomorú látni a zacskót az arcukra szorító, könnyes szemű gyermekeket és a wc-ből kitámolygó, majd visszarohanó felnőtteket. Az én fiam nagyon érzékeny még a kanyargósabb úton az autózásra is, de "lazán" veszi a 2 és fél órás hajózást is 1-2, időben bevett tablettával. Ha előre gondolkozunk, akkor az utazásból annyi marad meg, hogy "eléggé hullámzott az óceán" és nem az, hogy "soha többet hajóra nem szállok, basszus, a gyerek hat zacskót, az asszony kettőt, én meg hármat hánytam tele." Ráadásul a dominó effektus is megfigyelhető, ha valaki elkezd hányni a közelünkben, akkor ez pszichésen is hat ránk és könnyen lehet, hogy hamarosan mi is követjük a "példát". Higgyétek el, egyetlen gyógyszergyár vagy forgalmazó sem fizet nekem azért, hogy ezt újra és újra leírjam, ez tényleg csak a tapasztalat. Sokkal jobb mosolyogva, mint fal fehéren, émelyegve leszállni a hajóról.

És akkor összefoglalásul lássuk, hogy hol nézhetünk utána az utazási lehetőségeknek. Repülőjegyek ügyében a Binter Canarias és a Canaryfly oldala lehet segítségünkre. Figyeljünk, hogy az utasok számának bejelölésekor a Non-Resident, illetve a No Residente oszlopba válasszuk ki, hogy hányan utazunk.

Hajójegyeket pedig a Naviera Armas oldalán foglalhatunk. Itt a Discounts mezőnél kell figyelnünk, ezt a mezőt kötelező kitölteni, de ne válasszunk semmilyen kedvezményt, és nem jó a Non Residents with Large Family (Spanish) lehetőség sem, itt a General lehetőség a megfelelő.

Természetesen, ha rezidensek vagyunk, akkor kiválaszthatjuk a megfelelő kedvezményt.

1024px-flughafen_el_hierro.jpg

El Hierro repülőtere
(Forrás: Wikipedia - Tbachner [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons)

Autóbérlés

A szigeten mindenképpen szükségünk lesz autóra, az alábbiakban javasolt turista térképen külön jelzik, hogy hol található egyáltalán taxi (!), turisztikai szempontból tömegközlekedés lényegében nem létezik. A Rentalcars oldalon meglehetősen korlátozott bérlési lehetőségek vannak, de ezúttal is, ahogy a Kanári-szigetekről szóló posztomban írtam, javaslom a helyi kölcsönzőket. 

Felhívom a figyelmet, hogy amennyiben az autóval szeretnénk áthajózni valamelyik szigetről El Hierro-ra, vagy bárhova, egyeztessünk a kölcsönzővel, hogy ez engedélyezett-e és érvényes-e a biztosítás, mert előfordulhat, hogy a biztosító vagy a kölcsönző tiltja a hajózást és ha bármi történik, problémánk és extra költségünk adódhat ebből.

A Cicar teljeskörű biztosítással és egyéb ingyenes kiegészítőkkel kínál a repülőtéren 3 napra kb. 70 €-tól autót (Fiat 500), de aki nagyobb autóra vágyik kb. +10 €-ért kaphat 3 napra (Seat Ibiza 5 ajtós). Természetesen a kikötőben is van irodájuk és itt is bérelhetünk, hasonló árakon.

A Canarias.com a weboldalán a - Rentalcars-hoz hasonlóan - csak a Europcar és az Enterprise autóit kínálja itt, és az Autoreisennek sincsen El Hierro-n irodája. 

Arra azonban készüljünk fel, hogy El Hierro-n sok út viszonylag nagy magaságban fut (ékes példa erre az El Verodal felé vezető út egy része), ránézésre itt párszáz méteres szakadékokra kell készülni és az út melletti korlát valószínűleg ismeretlen fogalom a szigeten. Helyenként az utak ráadásul meglehetősen keskenyek, még ha sokkal jobb is a helyzet, mint La Gomerán (ott életveszélyes), legfőképpen azért, mert minimális a forgalom (La Gomerán sem nagy, csak azokat az utakat is sikerült egysávosra csinálni, amelyek a leghíresebb látnivalókhoz vezetnek és kétirányú forgalom van rajtuk, helyenként buszokkal, lényegében kiálló nélkül, de erről majd a La Gomeráról szóló posztban). Aki tériszonyos vezetés közben is, az vagy adja át a volánt másnak, ő pedig csukja be a szemét és aludjon, vagy ha nincs kinek átadni, nem biztos, hogy érdemes El Hierro-ra utazni vagy ne menjen El Verodal felé semmiképpen, mert kínszenvedés lesz az utazás.

El Hierro strandjai

Ahogy említettem, El Hierro-ra látogatni önmagában strandolás céljából nem érdemes. Van néhány tengerpartja, azonban, ahogy korábban említettem a tengervíz igazából nagyon ritkán melegszik fel az igazán kellemes, 24-26 C fokra. Ha csak és kizárólag a tengerparton szeretnénk eltölteni az időt, akkor ide teljesen felesleges átrepülőzni/hajózni, leginkább Gran Canaria vagy Fuerteventura, de Tenerife is sokkal alkalmasabb erre a célra. 

Strandolási szempontból El Hierro természetes medencéi lehetnek érdekesek, melyek esetében sziklamélyedésekben gyűlik össze a hullámokkal be-becsapó tengervíz, amely felmelegszik és a kristálytiszta víz és a sziklaalakzatok általában szép látványt is nyújtanak.

Tenerifén is találhatunk ilyen természetes vagy a természetesből kis mesterséges rásegítéssel létrehozott medencéket (pld. ilyeneket alakítottak ki Alcalánál), de El Hierro-n ezek általában nagyobbak, szebbek és különlegesebbek. Ezek közül is kiemelkedik a Charco Azul nevezetű medence, mely látnivalónak sem utolsó, így a látnivalóknál is részletesen kitérek rá. A másik híresebb strand, a Vörös Partnak is nevezett Playa El Verodal, meglátogattuk ezt a helyet is, a látnivalóknál erre is kitérek.

A strandok a jelenlegi poszt alján belinkelt térképen megkereshetők. Észak-keletről indulva a következő érdekesebb strandokat találjuk:

charcomanso_vh.jpgCharco Manso
(Fotó: Julen Iturbe-Ormaetxe on Visual hunt / CC BY-SA).

Charco Manso: az előbb említettekhez hasonló medencék, érdekessége az itt található kő boltív. A strand nem túl zsúfolt, a vize viszont kristálytiszta, de a hullámok itt is időnként elborítják a medencéket, erős hullámzásban vigyázzunk!

img_20190309_162935.jpg

La Maceta természetes medencéi

La Maceta Natural Pool: itt több medence is található, melyek közül hármat mesterségesen lezártak és lépcsőkkel láttak el a könnyebb bejutás érdekében, így a többivel ellentétben, alkalmasak a fürdőzésre. A közelben találunk piknikező lehetőségeket, de amennyiben erre vágyunk, éttermeket is. 

Charco de los Sargos: álomszép, sziklás part barlangokkal, gyönyörű sziklaformációkkal és kristálytiszta vízzel.  3432668698_d4d5a2e95d_b.jpg

Az Arena Blancas Beach-en viszonylag világosabb homok is megtalálható a fekete sziklák között 
(Forrás: Mataparda on Visualhunt.com / CC BY) 

Arenas Blancas Beach: egy szinte érintetlen part, helyenként viszonylag világosabb homokkal. Ha nyugalomra és magányra vágyunk, kiváló hely, fürdésre is alkalmas, hiszen általában nincsenek nagyobb hullámok és erős áramlatok, azonban az érintetlensége és viszonylag ritka látogatottsága miatt, semmilyen étkezési lehetőség nincsen a közelben, amennyiben ilyenre vágyunk, 3 km-re található a sokkal népszerűbb El Verodal strand.  

Las Playas Beach: El Hierro kevés homokos strandjainak egyike. Fekete homok borítja, azonban általában nem zsúfolt, a víz nyugodt, nagyobb hullámoktól mentes, így gyermekeknek is kiváló.  

Timijiraque: egy újabb, homokos, fekete-rozsdavörös partvonal. A közelben található Timijiraque falu is érdekes, a régi sólepárló maradványai a mai napig láthatók itt.

Tamaduste: Szintén egy fekete, vulkanikus homokkal borított, kristálytiszta vízű, nem túl zsúfolt strand, amelyet felkereshetünk gyerekekkel is. 

A fenti strandokat a szigeten nyomtatott formában mindenhol fellelhető és az elhierro.travel oldalon digitálisan is elérhető térképen kereshetjük meg.

Sajnos a blogírással kapcsolatos legnagyobb ellenségem, a terjedelmi korlát bekopogtatott hozzám, így a jelenlegi posztot három részre kell osztanom (először azt hittem, hogy egy, aztán, hogy két részbe beleférek), a következő két posztban hamarosan visszatérek El Hierro látnivalóival. A további részek itt és itt olvashatók. 

(A posztban forrásmegjelöléssel el nem látott fotók saját fényképek)

A bejegyzés trackback címe:

https://utazzokosan.blog.hu/api/trackback/id/tr8914763406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legjobb Áron · https://www.facebook.com/vilagraszoloelmenyek/ 2019.05.29. 10:23:24

Alapos cikk, csak egy kis kiegészítés a szigetek közötti olcsó repüléshez. A Canaryfly honlapjának nyitó oldalán, a bal felén vannak felsorolva az egyes desztinációk közötti legkedvezőbb árak (super ofertas). Ha itt ráklikkelünk egy útvonalra - pl. Gran Canaria - El Hierro -, akkor megnyit egy havi lebontású naptárt, ahol minden napra látszik a legkedvezőbb repülőjegy ár. És sok esetben ez 5 euro. Igaz, egy oda-vissza jegyre rájön még 4.39 euro reptéri illeték is, de még így is 14.39 euroból kijön egy oda-vissza repülőjegy. És ilyen árakkal az összes sziget bejárható. És ugyanilyen megoldás van a Binter Canarias oldalán is. Érdemes bogarászni a lehetőségeket, mert sok járat van.

Élet La Gomerán 2020.09.11. 21:41:56

Van egy spanyol sorozat, a "Hierro", ami a szigeten játszódik. Egész nézhető, felirat is bekapcsolható hozzá, ha még nem megy a spanyol jól: hierro.movistarplus.es/
Misztikus krimi, egy nyomozós filmsorozat, de mutatja a tájakat, nekem tetszett.
Érdekes, La Gomerán játszódó krimi is készült már -kis sziget, összezár a közösség, ami sötét titkokkal terhes, de aztán pletykálnak mindenfélét- hangulatú történet mindkettő. Címe "La niebla y la doncella" - ehhez van angol felirat is (és készítettem magyart), ha érdekel valakit. És biztosan fellelhető német is, mert ott valamelyik TV le szokta adni.
süti beállítások módosítása