Mert utazni mindenképpen jó, de csak okosan érdemes...

Utazz Okosan Blog

Utazz Okosan Blog

Csöbörből vödörbe, avagy bádogkarámból betonkarámba

2020. január 31. - Utazz Okosan Blog

Nemrégen osztottuk meg a Facebook oldalunkon mi is a hírt, hogy a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren (végre valahára) bezár a köznyelv által karámnak vagy bádogkarámnak nevezett utasváró, hiszen elkészült az elvileg sokkal európaibb épület, mely kiváltja a régi, joggal nem túl népszerű bádogépületet. Akkor azt írtam, hogy hamarosan lesz alkalmam kipróbálni az új várakozóhelyiséget, hiszen terveztem egy Wizz Air-es utazást. Mindez részben így is alakult, valóban vettem - kiváló áron - egy jegyet Barcelonába, vagyis én teljesítettem a "vállalásomat". Minden adott volt, hogy kipróbáljam a beharangozott új utasvárót. Nem próbálhattam ki!

Szombat hajnalban, fél négykor indultam el Zuglóból a repülőtérre, hogy engedelmes utazóként két órával az indulás előtt, vagyis 4 órára a repülőtérre érjek. Ez sikerült is, 4 óra után pár perccel már az A terminálon található "szekunál" (biztonsági ellenőrzés) álltam, ahol szokás szerint becsipogott a kapu. Nem hordok magamnál a reptérre nem való dolgokat, az övemet, órámat is elhelyezem a tálcában, amit aztán elnyel az átvilágító berendezés és a zsebemet is akkurátusan kiürítem mindig. Ezúttal sem találtak nálam semmit, így rövid extra ellenőrzés után tovább is engedtek.

Az információs táblán még 62 percet írtak ki a kapu megjelenítéséig, úgyhogy kerestem egy széket, ahol ezt a nagyjából egy órát eltölthetem. Ugye a magyar légikikötő nincsen túl bőven ellátva ülőalkalmatossággal, illetve tulajdonképpen a security-n kívüli hallt tekintve, ez is barokkos túlzás, hiszen mindössze néhány ülőhely van az évi 16 milliónál több utasnak (2019-ben bizony ennyien fordultak meg itt), de hát egy repülőtéren ki akarna leülni, ha állhat is, nemde? Felesleges luxus lenne. Ha átjutunk a biztonsági ellenőrzésen, valamivel jobb a helyzet, hiszen az A oldalon már 2-3 kapunként van jó pár tucat szék, persze hogy ez elég-e mondjuk akkor, ha azt nézzük, hogy egyetlen A320-as is 180 körüli utast szállít el, meglehetősen kérdéses.

Most pedig egy rövid kitérő arról, hogy miért "ekéztem" korábban is és ezúttal is kis hazánk repülőterét. Erre egyetlen okom van, egyszerűen nem méltóak az ottani körülmények hozzánk. Ez pedig felháborít. Felháborít, mert szeretem Magyarországot, tisztelem a turizmust, mint gazdasági ágazatot, hazánkban pedig immáron minden adott ahhoz, hogy a gazdaságunk motorjának egyik dugattyúja, húzóágazata legyen. Elképesztő, hogy miközben az utasszám folyamatosan növekszik, nem is keveset, hiszen a KSH adatai szerint a repülőtér forgalma 2015-ben még a 10 millió utast sem érte el, tavaly pedig már szeptemberre jelentősen meghaladta ezt a számot, hogy végül is 16 milliónál is nagyobb forgalmat bonyolítson, az itteni körülmények a véleményem szerint ilyen fejlődéshez méltatlanok. Ahogy belépünk a repülőtérre sokszor szinte áthatolhatatlan embertömeg fogad, a 2B terminálon sokszor a biztonsági ellenőrzés előtt hosszú sor várakozik (arra, hogy egyáltalán beléphessen), a wc-k száma meglehetősen korlátozott, a betonon sétálgatunk a repülőkhöz és a többi. Aki pedig hozzánk érkezik, mindezek mellett nagyjából sátrat verhet a csomagokat szállító szalag mellett, sokszor 30-40 perc vagy hosszabb a várakozás "baggage claim" mellett csak a szalag elindulására, különösen a késői órákban (néhány éve 50 perc várakozás után a "Lost&found"-nál megkérdeztem, hogy esetleg valamilyen be nem jelentett sztrájk van és azért nem indul el a szalag, mire az ott ülő hölgy amolyan "egy újabb akadékoskodó marha"-arckifejezéssel annyit válaszolt, hogy a mi gépünkkel egy időben szállt le egy másik, nagyobb gép is, várjak türelemmel. Arra a kérdésre, hogy esetleg a másik gép késett-e, nemmel felelt, így megkérdeztem, hogy egy repülőtéren nem tervezhető esemény-e, hogy repülőgépek landolnak illetve szállnak fel. Erre már nem kaptam választ.)

flickrtolongtom.jpgTömeg és tolongás a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren
és ez a sokkal kevésbé terhelt 2A terminál, a 2B-n még rosszabb a helyzet
((Forrás: Wei-Te Wong/Flickr/CC BY -SA 2.0)

Legyen valami tiszta, a több utas több bevételt jelent a repülőtérnek, vagyis az azt üzemeltető/birtokló vállalatnak, pár év alatt több, mint 60 %-os növekedés pedig jelentős emelkedés. Mindezek mellett mindezt lehozni egy véleményem szerint elmaradottabb ázsiai országot idéző repülőtérrel, az vicc! És akkor ehhez jön a bádogkarám (ami már az elmaradottabb távol-keleti régiókban is ciki-számba menne, melyet a Liszt Ferenc Repülőtér tulajdonosai sok év működés után a hírek szerint nem önként és dalolva bontottak le, és építettek újat helyette, hanem az után, hogy Gulyás Gergely "megpendítette", hogy mennyire tetszik neki a bádogterminál, mennyire kár lenne, ha 2020 januárjától rendeleti úton lenne lebontatva (forrás: az Index.hu általunk is megosztott cikke). A miniszter hasonlóan gondolkozhatott, mint ahogy az előbbiekben leírtam, hiszen a fenti cikk szerint nem mást kért, mint egy "normális repteret." Hogy ki tehet minderről? Egy külön cikket lehetne írni arról, hogy hogyan jutottunk el ide. Egy biztos, nagy örömmel látom, hogy a Kormány tenni akar azért, hogy végre nekünk is, hazánkhoz méltó repülőterünk legyen. Most pedig, ahogy Fábry Sándor mondja mindig: zárójel bezárva, kérem szépen!

Visszatérve az utazásomhoz, leültem az egyik szabad székre és elkezdtem hervadozni és várni, hogy előttem is feltáruljon a vadonatúj Utasváró (így, nagybetűvel). Az üzletek sajnos ezen a korai órán zárva voltak, pedig szerettem volna egy vizet és egy újságot venni. Végül éppen az előtt, hogy kiírták a kaput, ezt végül meg tudtam tenni, majd az információs táblán megjelent végre a kiírás, hogy a barcelonai Wizz Air járat az A1-es kaputól indul. Ekkor még mindig élt bennem a remény, habár korábban a lilák gépei jellemzően az A12-19-es kapuktól indultak (ezek a számok takarták a karám egyes kapujait), most az A1 különös volt, de azt gondoltam, hogy ez az új kijárat az új épület felé. Nos, nem az volt.

Az A1-es kapu egy folyosót takart, amelynek a közepén egy elhagyottnak tűnő (azonban lehetséges, hogy amúgy máskor használatban lévő) útlevélellenőrző áll, a fülke melletti szűkös helyen "elsasszézva" egy kőlépcsőhöz jutunk, ahol lesétálva egy nagyobb - bár az utasok számát tekintve - épphogy elegendőnek tűnő helyiségbe érkezünk. Jót mosolyogtam magamban, mert ez a helyiség annyiban különbözött a bádogkarámtól, hogy betonból volt az oldala és némi üveg is volt benne, de ridegségében és kényelmi színvonalában nagyjából azzal volt egyenlő, csak sokkal kisebb volt. Vagyis a bádogkarámból betonkarámba, csöbörből vödörbe kerültünk

28016250145_4a5bd9b8b8_c.jpgEddig általában a Wizz Air gépek (a legtöbb fapadoshoz hasonlóan) az A12-19 kapuktól indult, ez takarta a régi bádogkarámot,
ezen a reggelen mi az A1-es kapun szálltunk be, amely felé ez tábla mutat
(Forrás: Wei-Te Wong/Flickr/CC BY -SA 2.0)

Odalent egy rendkívül udvarias, de csak idézőjelesen "kedves" úriember hajtotta a népet, hogy a "karám-érzés" tökéletes legyen.

- Legyenek kedvesek lejjebb jönni! - kiabálta, majd újra. - Kérem, hogy legyenek már olyan kedvesek és jöjjenek le. Mindannyian legyenek szívesek már lejönni, hogy fent ne maradjon senki. Jöjjenek lefelé már, kérem!

De jó, gondoltam, tökéletes minden, csak a széna hiányzik a padlóról a tökéletes karám-fílinghez és mindez hetekkel az után, hogy nagy sajtótájékoztató keretében bejelentették, hogy vége a karámnak, sőt már bontják is az épületet. Ezután pedig sikerült találni a repülőtéren a karám helyett egy másikat, csak most épületen belül. Csodálatos. Legalább jó hideg volt, nem kellett félni, hogy beleizzadunk a ruhánkba és tüdőgyulladást kapunk, ahogy kilépünk az ajtón, cserébe jó eséllyel már ott megfázhattunk. Mert senki ne gondolja, hogy miután mindenkit letereltek az alsó helyiségbe, felgyorsultak az események. Dehogy!

Ugyanis miután mindenki "végre volt kedves lefáradni a lépcsőn" sorokba rendeztek, neked van "priority-d, neked nincs" alapon, majd következett a mustra. Ha arra gondolunk, hogy valahogy az utasokat mustrálták, tévedünk, a célpontot a táskák jelentették. Ott álltunk remegő lábbal, a fényvisszaverő mellényt viselő úriember pedig fel-alá sétált a nem prio-s sor mellett és időnként rámutatott valakire, akit kiemelt a sorból. Nekem nem volt izgulni valóm a hátizsákom miatt, nagyjából egy fele akkora keretbe is be tudtam volna hajtogatni, mint ami a rendelkezésre áll.

A "kiválasztottakat" - bár ez inkább negatív jelzőként értendő - a repülőtéri alkalmazott magával vitte a kapu melletti kerethez és felszólította, hogy tegye be a hátizsákot, táskát a keretbe. Volt aki azzal próbálkozott, hogy a nagyobb keretbe tette be a túlméretes táskát, de a "szabályok éber őre" figyelt. Viszont pont előttem állt két srác, az egyikük egy akkora hátizsákkal, hogy kicsit összehúzva magam én is belefértem volna, pedig nem az a "kis szúnyog"-méret vagyok, természetesen emberünk ki is emelte őket, majd megmutatta, hova tegye be a hátizsákot, arcán a félreérthetetlen kifejezéssel, hogy "Add fel és fáradj a kasszához!", ott is hagyta őket, hogy újabb áldozatra lessen. Figyeltem a srácokat és el kell mondanom, hogy csodát láttam. Vagy 3-4 perc kellett hozzá, de főhősünk láthatóan nem először cselekedte, amit tett, mindez látszott a mozdulatain. Kivett néhány ruhát a hátizsákból, magára rángatta, majd összehajtogatta a táskát, minden köb-nanométerét a rendelkezésre álló térnek kihasználva, vette az akadályt.

Mire emberünk egy másik "renitensnek" látszó utassal visszatért, a hatalmas hátizsák majd szétdurrantva a keretet, de ki nem lógva abból, teljesítette a vizsgálatot. Kivenni ugyanúgy lehetett, hajtogatva, mint berakni. Ezután már nem foglalkozott vele a reptéri alkalmazott, noha bosszúsan vette tudomásul, hogy a hal kislisszolt a hálóból, a srácok visszaálltak a sorba, a ruhák visszakerültek a hátizsákba, ami így újra baromi nagy lett, de már nem piszkálta őket senki.

800px-handbagage_bakken.jpgA kézipoggyász méretét ellenőrző keretek
(Forrás: Bic (Wikimedia Commons) [CC BY-SA])

Miután a komor csomagellenőrnek sikerült az összes 40 x 30 x 20 cm-nél nagyobbnak látszó tárgyat belepróbáltatni a keretbe, előszedett valahonnan pár oszlopot (azt a fajtát, amiből a biztonsági öv anyagához hasonló valamiből készült szalagot lehet előhúzni és összekapcsolni egymással) és a helyiség azon részében, ahol senki nem állt, létrehozott egy új helyet, ahová átterelhette az embereket. Hogy ennek mi értelme volt, az rejtély, hiszen az utasok eddig is két sorban várakoztak egymás mellett aszerint, hogy megvásárolták-e az elsőbbségi beszállást vagy nem. Viszont később gondolkozva egy értelmet mégis találtam a dolognak: át lehetett terelni az embereke oda. Persze ismét a korábbi sürgető, (ál)udvarias stílusban: - Legyenek már szívesek itt sorban állni! - majd szemforgatás. - Kérem szépen, jöjjenek már át ide.

Mindannyian úgy érezhettük, hogy miattunk nem tud a Wizz Air majd felszállni, mert mi nem töltjük ki eléggé gyorsan a tér egy másik részét, ahelyett, amit már kitöltünk. Mindezt azután, hogy előtte vidáman volt idő az összes "kézipoggyász"-renitensnek tűnő táskát belegyömöszöltetni, majd kirángattatni a keretből.

Ezután más alkalmazottak ellenőrizték - immáron láthatólag tényleg sietve - az úti okmányainkat, majd... kiléphettünk a hűvös január végi hajnalba, felléphettünk az ott parkoló buszokra és még egy búcsúpillantást vethettünk az új modern utasváróra... ja, nem, a repülőtér épületében található és a megboldogult szoci időket idéző A1-es kapu mögött megbúvó betonkarámra. 

Álmosan és csalódottan néztem ki a fejemből, ahogy a busz a repülőtér betonján kanyargott a párás hajnalban, aztán... egyszer csak megláttam... Szóval mégiscsak létezik - futott át az agyamon. Csak néhány másodperc volt, ahogy elhaladtunk a vadonatúj utasváró (karám 2.0) mellett, melyben láthatólag néhány ember lézengett és kívülről tényleg másik világnak tűnt, mint a sok évig használt bádogépület. Volt, aki onnan indulhatott! Az épület előtt Wizz Air gépek álltak sorban, nyilván, amikor eljön az idő, az emberek kilépnek a modern épület ajtaján a betonra és megteszik azt a néhány métert a lépcsőkig. Nem feltétlenül a XXI. századi Európa, de mégiscsak már valami, ami sötétben és messziről akár olyasmi is lehet. Arra azonban láthatóan szükség van, hogy megkülönböztessék a "fapados" utasokat a normál légitársaságok utasaitól, akik utashídon egyenesen a gép belsejébe érkezhetnek... Már Budapesten. (Barcelonában a gépünk, amelynek még az új karám sem járt, utashídhoz érkezett).

Ezt a módszert például Yogyakartában (Indonézia) láttam jó pár éve, amikor   a Lion Air-rel Baliról átrepültünk nagyjából 5-10 €-nak megfelelő indonéz rúpiáért megnézni Borobudurt, ott buszmegálló-szerűen megy a dolog, van pár ajtó, a gépek beállnak a közelükbe, majd kiírják, hogy hova juthatunk az adott ajtón kilépve. Az utasok odamennek, megnézik a beszállókártyájukat, majd odasétálnak a közeli géphez, ami elgurul onnan és jön az új gép, és az új felirat. Olcsó és hatékony megoldás. Tulajdonképpen nincs is ezzel semmi gond. Legalább ez van.

Azon a reggelen azonban ez nem járt a Barcelonába utazóknak, nekik maradt a karám (igaz egy másik), a táskaméregetés és a hajnali dölöngélés a buszon. 

És még néhány megjegyzés:

- Sikerült beszélnem valakivel, aki egy nappal előttem utazott szintén Wizz Airrel, szintén Barcelonába és ő volt olyan szerencsés, hogy használhatta az új épületet.

- Utólag visszagondolva, elkövettem azt a hibát, hogy nem készítettem fotókat az A1-es kapu mögötti helyiségről, ha valakinek van szabadon megosztható, lehetőleg saját képe, szívesen venném, ha elküldené nekünk az e-mail címünkre (utazzokosanblog@gmail.com), hogy feltölthessük ehhez a cikkhez. Igazság szerint sokkolt a dolog, hogy mi várt ránk a bádogkarám után. Ha legközelebb ide vet az élet és a repülőtéri elosztórendszer, ígérem, készítek fotókat.

- Úgy gondolom, hogy a magyar légikikötőnek továbbra is van hova fejlődnie és kicsit visszás az, hogy a nagy büszkén bejelentett új utasváró helyett egyeseket még mindig hasonló körülmények között szállítják be, mint régen. Nem arról van szó, olcsó jegybe nem feltétlenül kell ugyanannak benne lennie, mint, amit sokkal drágábban a "legacy"-k utasai kapnak - igaz, hogy sok helyen ezt az akadályt is sikerül megugrani Európában -, de az, hogy egy a XX. század kevésbé fejlett időszakát idéző, gyengén fűtött helyiségben kell állniuk az utasoknak, miközben ide-oda hajtják őket (udvarias hajcsárként) és a táskájukat méregetik, még mindig lehangoló. Fapados szinten is az, mert tudjuk, hogy ezen a szinten is van másképpen is. Voltak külföldiek is azon a járaton: spanyol és orosz szót hallottam. Ezeknek a külföldieknek az első élményük Magyarországról és az utolsó is a Liszt Ferenc Repülőtér volt. Ez utóbbi (de gyanítom az előbbi is) ezen a reggelen, mindent összevéve lehangoló volt. Még szerencse, hogy gyönyörű fővárosunk kárpótolja őket.

- Viszont valami jó elindult, valami fontos a repülőtér tekintetében. Gulyás Gergely miniszter 77 pontos listát nyújtott át a tulajdonosoknak és vezetőknek, melyen szerepelt a karám leváltása is és ez félig sikerült is talán. Félig, hiszen a régi épület lebontása elkezdődött, az új felépült, azonban az láthatóan ezen a szombat reggelen nem volt elegendő, hogy az összes "fapados" járatot kiszolgálja, másrészt ugye azt is tudjuk, hogy az összekötő folyosó még nincsen kész vagyis a betonon sétálás nem szűnt meg. Remélem a maradék 76 és fél pontban is történt/történik előrelépés. Mindenképpen örömteli, hogy a Magyar Kormány odafigyel a turizmus "kapuját" jelentő repülőtérre és hajlandó is lépéseket tenni, ahogy elvileg a tulajdonos is végre nyitott afelé, hogy teljesítse a Miniszter Úr kérését, miszerint csak "egy normális repülőteret szeretne". Mi utasok is ezt szeretnénk és mi magyarok is ezt kérjük, mert ahogy írtam, ez az első és utolsó "élmény", amely a hozzánk repülővel látogatókat fogadja és elbúcsúztatja (idén akár már 18-20 millióan is lehetnek). Az élmény szó pedig jelenleg még idézőjeles!

10366411493_ed686a2723_c.jpgBúcsúzóul a bádogkarám egykoron, ettől legalább már tényleg elbúcsúzhatunk
(Forrás: Kormos István/Flickr/CC BY -SA 2.0)

Utolsó megjegyzésként pedig szeretném elmondani, hogy a Wizz Air gépén rendkívül jól repültem, lassan elmondhatjuk, hogy ez a légitársaság valóban felnő a feladathoz és Európa legjobb fapadosai közé már be is jelentkezett, joggal. És igen, valószínűleg az én szubjektív véleményem szerint talán már meg is érdemli ezt a címet. Mondom ezt úgy, hogy Barcelonából továbbrepültem egy sárga színekben pompázó és egy hatalmas spanyol légitársaságot maga mögött tudó, másik fapadossal. A különbség nem tapintható, a magyar hátterű légitársaság egy másik világ. Szerencsére a Wizz Air javára!

A jelen posztban - ahogy a Vélemény Rovat többi cikkében is - leírtak a mi személyes tapasztalatainkon alapulnak egy adott időpontban. Mások tapasztalatai esetleg, vagy a más időpontban tapasztaltak, a leírtaktól akár lényegesen eltérhetnek. A leírtak a mi szubjektív véleményünket tükrözik, ami nem zárja ki, hogy másnak akár ugyanebben az időpontban, akár más időpontban, más tapasztalatai legyenek az adott helyen, szolgáltatással és/vagy áruval kapcsolatban. Amennyiben a cikkben megemlített személy(ek) és/vagy cég(ek), vállalat(ok) szeretnék bármely a Vélemény Rovatban megjelent írásunkkal kapcsolatban a saját álláspontjukat megjelentetni, kérjük, hogy küldjék el azt írásos formában az e-mail címünkre (utazzokosanblog@gmail.com), a véleményt/álláspontot vagy az adott poszt végén vagy egy külön, az eredeti posztra mutató linket tartalmazó cikkben részben vagy egészben megjelentetjük.

fb_jel.jpgAmennyiben tetszett ez a poszt vagy bármelyik másik, kérjük, keressétek fel a Facebook oldalunkat, ahol mindig friss híreket találtok a blogról illetve ide kerülnek ki az itt meg nem jelenő anyagok. Amennyiben gondoljátok és ráklikkeltek a Tetszik gombra, azt pedig külön köszönjük. 

A 'VÉLEMÉNY' rovat további cikkeit pedig ezen az oldalon találjátok meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://utazzokosan.blog.hu/api/trackback/id/tr1615361896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

John Nethem 2020.02.02. 12:12:30

Két dolgot lehet tenni:

1.) levelet írni a Budapest Airport tulajdonosának (A Budapest Airport Zrt. tulajdonosai:
55.44% AviAlliance 23.33% Malton* 21.23% Caisse de dépôt et placement du Québec *A GIC leányvállalata ), hogy kapják be
2.) Megkérni a magyar államot, hogy vásárolja vissza a repülőteret

John Nethem 2020.02.02. 12:14:12

Ha ilyen mostohán bánik egy KANADAI NYUGDÍJalap a tulajdonával, nem irigylem a nyugdíjasait.....

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2020.02.02. 13:35:54

@Utazz Okosan Blog: Én elsősorban a kulturált reptérre és onnan a városba jutás mikéntjének megoldását tartanám lényegesnek. Egyszerűen vicc, hogy egy kétszer egysávos út vezet a reptérre. Én először 1983-ban(!) repültem Budapestről, és azóta sem változott semmi. Pedig azóta már eltelt két emberöltőnyi idő. Mégsem sikerült megoldani az földi utazás problémáját. A MÁV ugyan kialakított egy szárnyvonalat de ott sem lehet kulturáltan megközelíteni a repteret.
Ez a vérciki. Ha bármilyen baleset történik ezen az úton, akkor fél napra le kell zárni az utat. Erre akarunk világ versenyeket és olimpiát rendezni? Belegondolt bármelyik döntéshozó is milyen negatív reklámmal jár ez az országra nézve? Ehhez képest a fapados utasok szívatása eltörpül.

pecz 2020.02.02. 14:09:45

Most utaztam Prágába, majd két nap múlva vissza (Január 29-31). Az új fapados váró százszor jobb, mint az előző volt.

read32 2020.02.02. 14:15:54

Nyavalygás a karám miatt, bezzeg a reptéri út az rendben ugye? Kijutni nem lehet a reptérre 50éve, de a karám az méltőságon aluli

Utazz Okosan Blog 2020.02.02. 15:01:03

@The Ghost Wolf O1G: Ezzel részben egyetértek, pontosan nem tudom, hogy a további 76 pont, amit Gulyás Gergely átadott a repülőtér vezetőjének, mit tartalmazott, a sajtóban csak kiemeltek párat belőlük, köztük volt például a tiszta és megfelelő számú wc-k kérdése, ami nem csak a fapados utasokra vonatkozik. Azonban a forgalomnövekedést a repülőtéren nagy arányban generálja a fapados utazóközönség, vagyis az, amit leírtam, hogy talán nem így kellene fogadni őket vagy elbúcsúzni tőlük, az bizony rájuk ugyanúgy vonatkozik. A kijutás a repülőtérre szintén nincsen megfelelően megoldva, ebben is egyetértünk.

Utazz Okosan Blog 2020.02.02. 15:08:17

@read32: Nem írtam, hogy a reptéri út rendben van, Te ezt olvastad esetleg? Nincsen rendben ahogy az egyéb kijutási lehetőségek sem. Azonban ez a cikk a repülőtér épületéről, a beharangozott utasváróról szól, nem az ország útjairól. A karám, meg az azt megelőző állapotok méltóságon aluliak voltak, ahogy a repülőtér egyes részei sincsenek rendben. Magyarország egy regionális turisztikai versenyben vesz részt, egyre inkább megéri hozzánk látogatni és már nem csak azért, mer "occsó" (igaz, azért is). A repülőtérnek, ha már folyamatosan növekszik az utasforgalma, fel kell nőnie a feladathoz, szolgáltatásokban, méretben, utashidak számában, stb. Ezen nem változtat, hogy a kijutással is baj van.

hidegseg 2020.02.02. 15:27:10

@Utazz Okosan Blog: Mit preferálnál? (kanadai nyugdíjalap)

hidegseg 2020.02.02. 15:34:18

Most akkor nem arról van szó, hogy 5-10 éven belül betiltják a röpködést, mert az azt igénybevevők rossz emberek akik meggyilkolják a bolygót? Akkor minek fejleszteni? Mindenki marad 20 mérföldes körzetben a seggén ahol született oszt jónapot.

komolytalan samu 2020.02.02. 15:42:26

A válasz a reptér állapotára a reptér sikere. Harmadik világbeli badoghodallyal növelték a forgalmukat pár év alatt 60%-al, akkor miért költenének maguktól milliárdokat a fejlesztésre? Az állami fenyegetőzés (amiről ráadásul tudható, hogy nem üres) csak átmeneti siker, a növekvő forgalomhoz képest csak a legminimalisabb fejlesztéseket fogják megvalósítani, azaz lezárják az utasokat.

A valós megoldás egy másik fapados repülőtér megnyitása lenne max fél órányi jó minőségű vasúti kapcsolattal. Egy versenytársal a nyakán olyan fejlődésnek indulna a Liszt, hogy pislognank. Addig viszont vetés nélkül aratjak a pénzt.

kárárámaispj 2020.02.02. 15:46:05

1. Aki ide jön turistaként az nem fog a váróban semmit sem csinálni. Amikor meg már elmegy, akkor ki a szart érdekel, hogy az utolsó fél órájában ül vagy áll?
2. Köszönjétek magatoknak meg a fillérbaszásnak a karámot. Ez kell nektek, kiváló áron járat Barcelonába. Inkább nem viszel zoknit, se fogkefét, csak 3 rugóval olcsóbb legyen a járat. Mire vársz el várótermet? Miből? A háromezres jegyedből?

humorpalanta 2020.02.02. 15:46:45

@Utazz Okosan Blog: Kicsit vicces, hogy alig várjátok, hogy ismét államosítsa Orbán pápa a repteret, miközben az egész reptér fejlődése azután indult meg, hogy privatizálták. Lehet mondani, hogy sz@r a reptér, de össze sem hasonlítható azzal a "minőséggel", amit az állam nyújt a megközelíthetőség kérdésében. Össze-vissza hadoválnak az idiótáknak 200 milliárdba kerülő vasútról, mikor arra sem képesek, hogy az utat megcsinálják úgy 6-8 évente.

A probléma az, hogy kis hazánkban ez van és kész. Ha végre valahára képesek lennének beüzemelni a 160-at (csak 2012 óta tart a Fidesznek és 40 milliárdba...), akkor lehetne egy kicsivel nagyobb verseny a Debrecen-Budapest-Bécs háromszögben, s mindjárt máshogy kellene hozzáállniuk a ferihegyieknek is...

Utazz Okosan Blog 2020.02.02. 16:37:22

@humorpalanta: Ja, előtte meg nem csinálta meg senki vagy 40 éve. De ez nem politikai blog, számomra itt nem téma a kérdés politikai vonatkozása. Tudod mit, nem várom, hogy "államosítsa", egyszerűen legyen jó, európai, ennyi! Ha már Barcelona El Prat Reptér, 2018-ban 50 millió utas, 3-szor annyi, mint tavaly Budapesten. Jártál ott? Két valódi terminál, köztük buszos összeköttetés, egyenként akkorák, hogy a két magyar terminál eltűnne az egyik árnyékában. X kapu, mozgójárda, 6-7 kapunként megfelelő méretű és tisztaságú WC, utashíd a repülőkhöz, igen a fapadosokhoz is, pedig az innen induló 3000-es jeggyel megváltott út túlsó vége ott van (ezt 'kárárámaispj'-nak üzenem, az én jegyem nem volt ennyire jó áras és ha szükségem van rá, adnék is fel akár bőröndöt, de sokszor azért nem adok, mert egyszerűen nincsen kedvem a magyar reptéri csomag-tortúrához sem oda, sem vissza, hanem begyömöszölöm a nagyobb kézibe). Madrid Barajas repülőtér, 4 + 1 terminál, a 4S-re földalatti vasút összeköttetés a repülőtéren belül, 2018-ban 58 millió utasra (ez nincs 4-szerese a Budapesti reptér forgalmának). Itt is egy terminálnak a sarkában elférnének a magyar terminálok együtt. Tény, hogy ezekre a repülőterekre a kijutás is kulturáltabb (más világ), ezt elismerem. De semmi mást nem kérek, csak legyen legalább normális az a repülőtér, emberi, karám nélküli, aztán lépegethetünk tovább majd olyan szavak felé, hogy tágas, kényelmes, a személyzet udvarias, stb. stb. Ha ehhez az kell, hogy az állam megvásárolja a repülőteret (államosításról ugye szó sem lehet, ezt Te sem hiszed el), akkor legyen az, ha megy a jelenlegi tulajdonosnak, akkor az. Csak legyen!

kárárámaispj 2020.02.02. 17:53:36

@Utazz Okosan Blog: Ne kérjed, hanem fizesd meg.
A másik részről pedig, pont ugyanúgy meg fogod venni az ötezer forintos jegyet legközelebb is, és gyömöszölöd a bőröndbe a cuccaidat. Ti értétek el ezt az igénytelenséget. Ha nem ment volna senki többet a wizzel, amikor először nem volt hajlandó fizetni az utashídért a reptérnek, akkor nem csinálják meg a karámot.
De nem. Mentek, használjátok, aztán telesírjátok a netet a nyomorotokkal.

Etniez 2020.02.02. 17:59:46

Nem értem a posztot, egyértelmű hogy Ferihegy elég nívótlan repülőtér, de én már bejártam a világot és azt kell mondjam, nem a legalja. Olyan középszar. Ez van.

Utazz Okosan Blog 2020.02.02. 18:10:44

@Etniez: mondanál nekem mondjuk három európai fővárost? Csak hogy almát az almával. Nyilván Siem Reap nem üti meg ezt a színvonalat sem, de az sem főváros.

Etniez 2020.02.02. 18:23:11

@Utazz Okosan Blog: Például: Stanstead, Luton, Berlin.
Mindegyiknél sorok mindenhol, szervezetlenség. Fapados repülőterekről beszélek.
Ferihegyen leszállnak rendes cégek is, de a 16 millió utas nagy részét a fapadosok hozzák Nyugat-Európából bulizni és megdugni a magyar lányokat. Ez van.

Ferihegy nem a Heathrow vagy Gatwick. Nem csak az utasszámot kell nézni, hanem az utazóközönséget.
A fapadosok közönsége nem vesz semmit, a magyar borok és ételek kb Bécsig világhírűek, ruházat szegényes, matyóhímzés meg porcelánt ki vesz reptéren?
Életem legrosszabb repülőtere Male (Maldív-szigetek), pedig oda nem a fapadosok járnak, hanem olyanok, akik fejenként 700.000+ fizetnek egy nyaralásért.

Utazz Okosan Blog 2020.02.02. 18:32:37

@kárárámaispj: Egyrészt ez nem így van, a Wizz Air és RyanAir kiegyezett az utasonkénti reptéri illetékben, ami a normál légitársaságok által fizetettnél kevesebb volt. Ezért hoztak ide egy csomó járatot, különösen a Malév utáni időkben, kitöltve az űrt. A repülőtér félve attól, hogy a többiek is lealkudják az illetéket, kitalálta a karámot (sőt, először az sem volt). De ez egy dolog, az hogy alig van ülőhely, hogy nincsen megfelelő mennyiségű és tisztaságú wc és - igen az is -, hogy nem autópálya megy a repülőtérre (legalábbis nem ingyen és kerülővel), az nem csak ezeket az utasokat érinti, hanem azokat is, akiknek az utaztatója nem nyomta le az árakat. Szóval előbb alacsonyak lettek az illetékek, mert a reptér ebbe belement (cserébe kapott egy nagy adag kevesebbet fizető utast, de ők a nulla helyett pénzt hoztak), aztán elindultak a fapadosok, aztán mi megvesszük a jegyeket arra is. A tyúk, meg a tojás. (linkeltem egy index.hu cikket az eredeti posztban, ott van ez leírva). Másrészt tegyük föl, hogy én nem a karámban vagy az A1 kapun szeretnék beszállni, hanem utashídon. Tegyük fel, hogy hajlandó vagyok kifizetni a pár € különbséget, tudsz segíteni, hogy kinek fizethetek? Ne menjek Wizz Airrel? Hm, mehetek Vuelinggel például, Barcelonából tovább utaztam, sokkal kényelmetlenebb gépen, mint a Wizz Air, de legalább vagy 3x annyiba került volna a BUD-BCN viszonylat, mint a Wizzel. Vagy Iberiával? Velük is mentem már, az sem egy fáklyás menet (pedig 10 órás út volt), és mennyibe kerül? Az normál társaság, az alap jegyár ott is fapados szolgáltatásokat tartalmaz nagyjából (oké, San Francisco-ig kaptunk valamit enni, meg inni, a feladottért fizetni kellett). A Wizz Air nem rossz, a RyanAir sokkal gyengébb. Másrészt olvasd újra: nem azért gyömöszölöm a kézibe a cuccokat, mert nem tudom/akarom kifizetni a feladottat, hanem mert egy csomó pénzért nem szívatom magam azzal, hogy harcba szálljak a feladásnál a többi utassal (mert a repülőtér alkalmatlan annyi utas kezelésére, amennyi ott van) és megőszüljek az érkezéskor (mert nincs elég rakodó, aki egyszerre két beérkező gépet este le tud pakolni, nem én mondtam, nekem a repülőtéren mondták). Ennyi! Ehelyett ingyen szívatom magam azzal, hogy gyömöszölök.

Utazz Okosan Blog 2020.02.02. 18:41:42

@Etniez: Igazad van, a fapados londoni repterek és Berlin is nagyjából ezzel egy kategória, az egy különbség az, amit írtál, hogy ott van másik. De fapados járat esetén tényleg elsősorban ezek vannak. Oké, jogos. Persze azért mondjuk az ezek közül talán legalja Lutonon sem álmodtak meg karámot, meg az elődjét a sátrat, meg annak az elődjét: a semmit. Szóval még így sem értünk le olyan mélyre. Igaz a karám már a múlt, így talán ide felnőttünk már, akinek jut ott hely.

Szerintem az utasszám igenis számít, hiszen az utasok fizetnek a repülőtérnek, illetve utánuk fizetnek a társaságok. De én hidd el bízom benne, hogy hamarosan nem Luton és Gatwick lesz a mérce. Bízom.

Utazz Okosan Blog 2020.02.02. 18:43:50

@Utazz Okosan Blog: Nyilván nem a Gatwick, hanem a Stanstead, amiről írtam.

hidegseg 2020.02.02. 19:05:09

Igen, a középszer alja. Berlinnek pl. nincs olyan repülőtere ami működik és összehasonlítható a jobbakkal. Bukarest is ótvar, ráadásul vizeletszag terjeng az egész épületben. Azért ez a buszozás-utashíd dolog sem olyan egyértelmű. A Lufthansa rendszeresen buszoztat a világ végére Frankfurtban a houstoni vagy a dallasi járataihoz is. Nem csak pénz, hanem szervezési és kapacitás kérdés is. Európa nem teszi zsebre amit ilyen buszutakon az amerikai utasok eleresztenek, de szórakoztató hallgatni. Őszintén, az ultra low budget cégek buszoztatnak, de amikor a Brussels vagy az Austrian is buszoztat, azon én is berágok. Az esetek kétharmadában én egyébként Bécsből előnyösebb árú, indulású, csatlakozású járatokat találok, és a személyzet már ott is komoly arányban magyar vagy indiai. Hogy ez előny, vagy hátrány azt hadd ne döntsem el.
Az olcsó repülést viszont nem a magyar közönség vagy a Wizz találta fel, ha nyitott szemmel járkálsz az európai reptereken láthatsz csodát. Sok 30 eurós nyugat-európait.

Etniez 2020.02.02. 19:14:26

@hidegseg: Engem leginkább az zavar, hogy nincs rendes kajálda.
Az étterem szar, Burger Kinget egyen akinek hat anyja van, mindig szoktak enni és inni a reptereken, kivétel Budapest. Nincs mit.

hidegseg 2020.02.02. 19:49:52

@Etniez: Ja, kulináris élményt azt ne keress. Periféria

DarthVader 2020.02.02. 20:55:16

Hát, én BA- val repültem jó párszor Heathrow-ra - néhányszor Schipolon keresztül KLM-mel is, de többször előfordult mk helyen a buszozás, Heathrow-n vártam a csomagra rendesen - egyszer meg kellett várni a következő járatot mert a csomagot nem tudták a transzferidő alatt átrakni Amszterdamban, és mindezt nem is fapados áron. Úgyhogy poszternak azért a pénzért ki van nyalva a popsija.

hidegseg 2020.02.02. 21:11:10

@Etniez: Mondjuk ahogy szóba hoztad, december közepén jártam legutóbb a düsseldorfi reptéren és sushi bár, délázsiai, olasz, török éttermek, egy csomó ilyen olyan café bar, bistro stb. Még egy jégpályát is építettek a korcsolyázni vágyó gyerekek és szüleik számára.

Lámlenge 2020.02.02. 21:56:16

Repülési szégyen!!!
Nem kell olcsón tömegeknek repkedni! Ez fontos, ne lépj túl rajta, gondold át!
Dániába egyetemre járni és két hetente hazajönni kajáért meg fodrászhoz... Nem kell az orvosi ügyeletre repülni Londonba egy éjszakáért! És egyből jobb lesz a világ!

Lámlenge 2020.02.02. 21:59:29

@hidegseg: Mi meg a múlt héten késtük le majdnem Düsseldorfban a csatlakozást, mert majdnem egy órát kellett a bőröndökre várnunk...

Utazz Okosan Blog 2020.02.02. 22:15:30

@Lámlenge: Átgondoltam, ezekért lehet, hogy nem kell, bár nem tudom, kinek van joga megszabni, hogy ezt kell, ezt nem. Az a baj, hogy ma Te mondod meg, hogy szerinted mi a felesleges, holnap Neked fogják megmondani. Szóval átgondoltam, és arra jutottam, hogy nem akarom átgondolni. Mert a következő lépés, hogy nem kell autózni, a bevásárlóközpontba lehet menni busszal, aztán gyalog, aztán minek bevásárlóközpont, aztán minek bevásárlás, aztán... Ez nem vezet sehova. A fejlődésnek nem kell gátat szabni. Ja, ha ide sem jön senki, aki mivel is pótoljuk a kieső bevételeket? Különben is ez a poszt a repülőtérről szólt, nem a fapadosok vagy a légiközlekedés szükségességéről. Ráadásul a nagy része egy konkrét esetről, nem tagadtam, hogy van új utasváró, a saját szememmel láttam és klasszisokkal tűnik jobbnak, mint a karám vagy az A1-es kapu. Azért, mert szerinted nem kell annyit repülőzni, a másik szerint autózni, a harmadik szerint fogyasztani, még lehetne normális repülőterünk. Akkor ne a fapadosoknak, legyen normális a rendes légitársaságok utasainak. Ennyi!

hidegseg 2020.02.02. 22:25:31

@Lámlenge: Connecting flight esetén nem te foglalkozol a poggyászoddal, hanem a légitársaság. Miért vártál te a csomagodra, amikor azt csatlakozás esetén nem kell fölvenned? Ha két külön repülőjegyet vettél két légitársaságnál, akkor meg nem volt csatlakozásod, csak te úgy gondoltad, hogy jó lenne, ha elérnéd a a másik gépet és a magánügyedet elnevezted csatlakozásnak.

Conservus Globus 2020.02.02. 22:34:02

Végtelenül modoros és bemutatasra alkalmatlan poszt, lényeget ugy kell kihamozni a kellemetlen körmondatokból, illetve a teljesen lényegtelen történésektől.

Lámlenge 2020.02.02. 22:34:37

@Utazz Okosan Blog: Én nem mondom meg senkinek, mit tegyen. Sem azt, hogy mennyit autózzon, sem azt, hogy mennyit repüljön. Mindenki tudja, mi lenne a jobb...
A fapadosok tönkreteszik a normál légitársaságokat, így aztán már választani sem lehet. Hömpölyögjön a tömeg olcsón, pusztuljon az ózonréteg!

Utazz Okosan Blog 2020.02.02. 22:37:08

@Conservus Globus: Sajnálom, hogy problémát okozott a mondataim megértése, és ezért nem tetszett, de azért köszönöm, hogy mindezt megírtad.

hidegseg 2020.02.02. 22:45:09

@Lámlenge: És majd ki mondja meg, hogy kinek a repülése fontos és kié felesleges? És majd jönnek az egyenlőbb disznók, akik szerint azért nekik mégiscsak fontosabb dolguk van mint neked. És persze mindenki egyenlő, de egy kicsit azért én hadd legyek már még egyenlőbb. Kösz szépen, been there, done that, nem kérünk belőle ebben az évszázadban is. Nem akkor kezdődött a történelem amikor AOC elvégezte a middle schoolt. Nem kell aggódnod, olvas más ember is híreket, tudjuk, hogy van a skandinávoknál flygskam, csak ostobaságnak tartjuk. Főleg úgy, hogy a teljes kereskedelmi repülés ember okozta széndioxidterheléshez való hozzájárulása nem éri el a 2%-ot. Egyébként meg javaslom, hogy mindenki olyan dologról mondjon le, amiről effektíve le tud mondani, amilye neki van. Ha te nem élsz nemi életet a nejeddel/férjeddel/partnereddel ne mondjál le az én hősnőre nehézkedésemről, mert az alatt a napi pár óra alatt zihálásommal fokozom a széndioxidkibocsátásomat, mert az indexen olvastad szerinted.. Tudod, a farok és a csalán esete.

Utazz Okosan Blog 2020.02.02. 22:46:32

@Lámlenge: Én úgy látom, hogy a fapadosok remekül alkalmazkodnak a megváltozott viszonyokhoz, én utazom/utaztam mind a két típusú légitársasággal. A normál társaságok is tolódnak a kevesebb ingyenes szolgáltatás irányába: ld. Iberia, American Airlines, Lufthansa, stb. Náluk már nincs benne alapból a jegyárban feladott poggyász. Őszintén szólva, lehet, hogy ez sem baj, hogy nem tömünk meg egy húsz-huszonhárom stb. kilóst, mert benne van az árban. Vajon muszáj kajálni egy 3 órás úton repülés közben? Ha igen, fizetsz érte. Vajon tényleg baj, ha visszavesznek ebből a normál társaságok is? Vajon nem segít a környezetvédelemnek, ha nem visznek fél tonna felesleges bőröndöt a hasukban, hanem az emberek megveszik a borotvahabot meg a tusfürdőt a célállomáson? Ha innen nézed. Nagyon szépen működnek a fapadosok, a normál társaságok és a prémiumok is egymás mellett. Az Emirates is lejött már szolgáltatásban, már nem kapsz pld. nedves pamutkendőt (vagy miből volt) a turista osztályon, mint 5 éve, csak egy kis előre csomagolt eldobhatót. A kaják sem akkorák, mint régen. Néha nem baj a verseny.

hidegseg 2020.02.02. 22:56:25

@Lámlenge: Biztos, hogy van olyan eset, amikor nem tudod egy légitársaság rendszerében megvenni a jegyet, bár olyan szövetségekbe tömörülnek, hogy van vagy 15-30 partner airline akik kizárt, hogy ne hoznának el Budapestre. Ha nem lúzerségből, hanem valóban kényszerből vettél külön jegyet, akkor meg úgy kell szervezni, hogy bőven legyen átszállásra idő. A repülés ilyen piskóta, külön jegynél a légitársaság mossa kezeit, nem a reptér, nem a cég a hibás, neked kell rászámítással tervezni. Egyszer-kétszer pofon vág az iparág, aztán megtanulja az ember.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.02.03. 07:22:24

f a p a d o s
nem marvanyaragott, hanem fapados.
5000ert ennnyire fusse.

vanek ur 2020.02.03. 15:02:51

"ahol szokás szerint becsipogott a kapu. Nem hordok magamnál a reptérre nem való dolgokat, az övemet, órámat is elhelyezem a tálcában, "

Peched volt, a kapu kisorsolt szúrópróba-ellenőrzésre. A fémkapuk ilyet is tudnak.

A későbbiekben bemutatott terelgető és csomagméregető emberkéknek a repülőtérhez vajmi kevés közük van (helyileg ott dolgoznak), a Wizz Airhez viszont annál több: az általa megbízott földi kiszolgálócégnél dolgoznak. Azaz ha problémád van velük, a légitársaságnak írj.

"Arra azonban láthatóan szükség van, hogy megkülönböztessék a "fapados" utasokat a normál légitársaságok utasaitól, akik utashídon egyenesen a gép belsejébe érkezhetnek... "
Ha nem hídra áll a fapados, sokszor az első és a hátsó ajtót is nyitják, mindkettőn lehet ki- illetve beszállni. Ez sokkal gyorsabb, mint az utashidas megoldás, különösen kiszállásnál. (A WizzAir már kért elnézést, amiért a tervektől eltérően utashídra állt a gép.)

Írtad valahol, hogy nincs elég szék a kapunkál. Ez nemcsak ferihegyi sajátosság, elég sok repülőtéren láttam, és nagyságrendileg 100 körüli szék volt az egyes kapuknál. Olyannál is, ahonnan szélestörzsű gépek indulnak bőven 200 fő feletti utasszámmal. A repülőtér (illetve az ott drága pénzért üzletet bérlők) nem azt szeretnék, hogy az emberek a kapu előtt malmozzanak, hanem a boltokban és éttermekben költsék a pénzüket. (Ferihegynél kissé forgalmasabb repülőtéren az is előfordul simán, hogy ha elég korán érsz ki vagy elég hosszú az átszállásod, a kaputól még 1-2 másik járat is elindul a tied előtt...)

Utazz Okosan Blog 2020.02.03. 15:36:11

@vanek ur: Az a helyzet, hogy egyetértek Veled. Viszont engem a kapu nagyjából az esetek 80 %-ban kisorsol és nem találnak semmit nálam, amivel gond lenne. Biztos rosszarcú vagyok.

A terelgető ember miatt nem írnék senkinek, az MGH-hoz tartoznak, ha jól emlékszem, vagyis közvetlenül a Wizz Airhez sem. A székek ügyében sem tudok Veled vitatkozni, sok helyen ugyanilyen rossz a helyzet, de attól még itt sem jó. Sajnos.

Egyébként nekem tökmindegy, hogy utashídra áll a gép vagy nem, az utashíd kényelmesebb, ennyi. De ez nem alapkövetelmény. Dubajban a Budapestre induló Emirates is a reptér legtávolabbi sarkában állt. Amit kifogásolok ebben a kérdésben, hogy a sajtó tele van, hogy új utasváró, európai körülmények és a többi, aztán A1-es kapu, betonkarám és ehhez jön, hogy hajtanak, terelgetnek, mint a marhákat, nincs fűtve vagy minimálisan van csak januárban, de azért ott állítanak, amíg az emberke végignézi, hogy kinek nagyobb a csomagja.
süti beállítások módosítása