Mert utazni mindenképpen jó, de csak okosan érdemes...

Utazz Okosan Blog

Utazz Okosan Blog

Wizz Air Sztorik - Maszkom, maszkom, mondd meg nékem... (1)

2020. augusztus 24. - Utazz Okosan Blog

Őszintén szólva nem ezt a történetet szántam az első Wizz Air Sztorinak, de az aktualitása mindenképpen megváltoztatta a sorrendet. Ez a konkrét eset tulajdonképpen kórképet mutat a jelenlegi járványhelyzetben a magyar társadalom viselkedéséről és mivel a következő cikkem is szorosan kapcsolódni fog a témához, így ez a sztori előlépett az első helyre. Azt gondolom és remélem, hogy az a július 20-i délutánból éjszakába nyúló repülés sokaknak tanulság volt, és információink szerint - bár ezek nem saját tapasztalatok - már nem ez a helyzet a Wizz Air gépein, amit itt leírtam, talán pont azoknak a kérdéseknek köszönhetően, amelyeket feltettem a Sajtóirodájuknak. Mindez pedig igazán korrekt és előremutató a Wizz Air részéről. Ettől függetlenül azonban érdemes elgondolkodni azon, hogy az utasok viselkedése illetve az, hogy mindez nem igazán zavarta a személyzetet, mekkora veszélyt is hordozott magában, ebből pedig tanulságokat levonni a mindennapjainkra vonatkozóan is. Nézzük, mit tapasztaltunk 2020. július 20-án a Tenerife-Budapest járaton.

Mindenekelőtt azonban szeretnénk felhívni a figyelmet a Facebook oldalunkra, ahol időnként exkluzív, csak ott olvasható anyagok jelennek meg, illetve előre jelezzük az új posztok publikálásának időpontját is, ha pedig tetszik a blog és/vagy egy-egy, a Facebook-on megjelenő posztunk és erről egy Like (Tetszik) formájában mi is tudomást szerezhetünk, esetleg követitek az oldalunkat, azt külön köszönjük.

Mielőtt az egészbe belekezdenénk, egy "szolgálati közlemény":

Mindannyiunk nevében, akiknek bármi köze is van az Utazz Okosan Bloghoz kijelenthetem, hogy semmi bajunk a Wizz Airrel, sőt... Én magam kimondottan kedvelem a légitársaságot, a járvány okozta "őrület előtt" sokat repültem velük és fogok is majd a járvány után, sőt alatt is. Úgy gondolom, a Wizz Air a saját szegmensében - és pontosan ott - kiváló légitársaság és mindenkinek javaslom a velük utazást.

Nyilván akik a Budapest-Madrid útvonalra is mondjuk a Qatar Airways vagy az Emirates szolgáltatásait veszik igénybe, kerüljön bármennyibe is, kelljen is kirepülni előbb Dohába vagy Dubai-ba, azoknak a Wizz Air szolgáltatásai nem lesznek megfelelőek, de aki fel tudja fogni, hogy egy low cost légitársaságot egy másik hasonlóhoz és nem egy legacy-hoz vagy prémiumhoz kell hasonlítani, azok jól járnak a magyar háterű céggel. 

Ettől függetlenül az alábbiakban leírtak megtörténtek, mi magunk tapasztaltuk ezeket és mindezt nem azért írjuk le, hogy ártsunk a társaságnak, hanem hogy mindannyian tanuljunk az akkori eseményekből. Mert ami azon a napon történt nem kizárólag a légitársaság, hanem sajnos az igencsak "felhígult" utazóközönség hibája is.

Azt is tudom, hogy nem mindenki fog egyetérteni velem és sokakat megsértek majd, de a szabályok nem azért vannak, hogy se az utasok ne tartsák be őket, és a légitársaság se tartassa be a saját vagy a kormányzati  szabályokat. Valódi problémákra pedig csak szókimondóan lehet felhívni a figyelmet, hogy sokakhoz eljusson. Amúgy pedig, úgyis azok veszik zokon, akiknek bizony nem is árt, ha el jut az agyukig, hogy most nem viccelünk, hanem sok szempontból a tűzzel játszunk.

Az alábbiakat azzal a reménnyel írtam le, hogy július 20-án egyedi esetet tapasztaltunk. 

Tenerife Sur - Reina Sofía Nemzetközi Repülőtér
2020. július 20, hétfő, 15 óra

A repülőtér ezen a napon sem a megszokott nyüzsgő arcát mutatta, azonban a Wizz Air számára kijelölt két pult előtt már szép hosszú sor állt, noha azt gondoltam, hogy nem leszünk sokan, de úgy látszik, a magyar már csak ilyen "kalandozó" nép, az volt és az is marad, jöhet bármilyen vírus vagy vész, útnak indul.

Itt persze megjegyezném, hogy ekkor még híre sem volt annak, hogy majd kevesebb, mint 3 hét múlva Spanyolország "sárgába borul", habár az én paranoiás agyam leghátsó rekeszében apró sejtésként fogalmazódott meg, hogy valami nincsen teljesen rendeben, hiszen a szárazföldi területeken lassan, de biztosan újra emelkedik az esetszám.

A repülőtéren a maszk viselése kötelező, mindenhol táblák figyelmeztetnek erre, aminek következtében a sorban nem lehetett olyanokat látni, akiken ne lett volna az arc eltakarására alkalmas eszköz. Az más kérdés, hogy a 1,5-2 méteres távolságot mennyire tartották be (csak a sor elején láttam erre utaló padlójeleket), néhányan próbáltunk távolabb maradni egymástól, de a többség nem foglalkozott ezzel. Nem csak kalandozó nép a magyar, hanem vakmerő is és hogy ez mennyire igaz, az később, repülés közben csak megerősítést nyert. Kár, hogy ebben a helyzetben nem csak a saját egészségével játszik az ember, hanem másokéval.

Gyorsan feladtuk a bőröndünket, közben azt is megtudtam, hogy maximum 120-an leszünk a gépen, ez egy A320-as töltöttségének a 2/3-a. Azonban a lányomnak új beszállókártyák kellett adni, mivel - mint tájékoztattak - nem az a gép jött, amit vártak, így a neki előzetesen kiosztott ülés nem létezett. Ekkor már sejtettem, bár nem értettem, hogy egy más ülésbeosztású gép jön, ami a Wizz Air esetében valószínűsítette, hogy A321-essel utazunk majd. A lányom kapott egy új beszállókártyát, új ülésszámmal - persze véletlenül sem mellénk.

Puerto de Santiago, Tenerife
Nagyjából 40 órával korábban 

Kicsit visszaugorva az időben, itt jegyezném meg, hogy koronavírus ide, koronavírus oda, az ültető algoritmus nem került átírásra, a négytagú családomat - a szó szoros értelmében - szanaszét ültette a gép, egyedül a kiskorú fiam mellé ültette egyikünket a felnőttek közül. Az algoritmus arra sem figyelt, hogy esetleg bármilyen védőtávolság meglegyen az utasok között. Hozzáteszem, hogy a középső ülés kihagyását amúgy nettó hülyeségnek tartom, a maszkviselés nagyjából ezerszer nagyobb védelem, mint a nagyjából 60 centis távolság. 

Mindenesetre mellém lazán beosztott a rendszer egy párt, noha ültethetett volna egy kupacba is minket csökkentve a fertőzésveszélyt, hiszen egy foglaláson, hasonló vezetéknévvel nagy valószínűséggel nem ott fertőzzük össze egymást. Természetesen nem is vártam mást, ahogy írtam pontosan értem a diszkont légitársaság fogalmát, a biznisz az biznisz, különösen ilyenkor, meg kell fogni minden Euró centet. Az viszont más kérdés, hogy egy ilyen telítettségű gépen - és arra azért számítani lehetett, hogy ennyien leszünk - hányan veszik meg a fix ülőhelyet, ha nyugodtan cserélgethetik az utasok egymás között az üléseket vagy cserélgetni sem kell, hiszen mindenki talál üres ülést gazdagon.

Ráadásul egy A321NEO érkezett értünk (így már érthető volt a csere, hiszen bár a gép nagyobb, de nyilván sokkal gazdaságosabban üzemeltethető, mint a régebbi típusok, Tenerife pedig viszonylag messze van Budapesttől), ami azt jelentette, hogy ha a 120 fő meg is érkezett, akkor valamivel 50 % fölött volt a telítettség (egyébként úgy gondolom, hogy sacc-per-kábé ennyi ülés lehetett foglalt, de ez tényleg csak szemre).

A repülőtéren én nem láttam maszk nélkül senkit, igaz itt a Guardia Civil emberei is járkálnak fel-alá, gondolom, hogy senki nem akart egy több száz Eurós büntetést kockáztatni a nyaralása megkoronázásaként. Aztán felszálltunk a gépre és minden megváltozott.

A Wizz Air 2494-es járata - Tenerife-Budapest
2020. július 20., hétfő, kb. 17 óra

A felszálláskor az utasok körülbelül 90 %-a még viselte a maszkot, az egy másik kérdés, hogy mennyire helyesen, de legalább rajtuk volt. Néhány sorral előttünk azonban volt egy csapat, amelynek tagjainak az egyik fülén(!) lógott a sebészmaszk, vagyis nem takarta sem az orr-, sem a szájnyílásukat. Kíváncsi lennék, hogy az ilyen emberek mi a fészkes jó fenének akasztják a fülükre "cuccost", azt gondolják, hogy a "sztyuvi" majd úgy látja, hogy az arcukon van, vagy hogy zöldre barnultak, nem tűnik fel, vagy hogy csak az az előírás, hogy viseljünk maszkot, hogy hova lógatjuk, az tökmindegy, rajtunk van "oszt jól is vagyunk".

Akkor még az egyik utaskísérő kísérletet tett arra, hogy figyelmeztesse a csapat hölgytagját (és csak a végtelen jólneveltségem vezet arra, hogy így nevezzem azt, aki nagyjából 110 ember egészségét veszélyezteti szándékosan), aki visszaválaszolt valamit és bár a csapat néhány tagja ekkor még felvette a náluk lévő maszkot, a hölgy ezt nem tette meg és a személyzet nagyjából ennyiben is hagyta a dolgot.

Felszállás alatt nyilvánvalóan nehezebb megfigyelni a távolabb lévő utastársainkat, azonban felszállás után az emberek mozogni kezdtek, elsősorban ugye arrafelé, ahova a repülőn a forgalom mindig halad és ami dugók kialakulásának fő helyszíne: a WC irányába. Innentől figyelhetők meg a távolabbi utastársak is. A felszállás után egyből feltűnt, hogy nem csak az előbb említett csapat tagjai nem viselnek maszkot, hanem a mellettünk elhaladók egy jó része sem. Ahogy pedig haladt előre a repülőgéppel együtt az idő is, sorban került le a maszk azokról az utasokról is, akik korábban még viselték azt.

Ami megdöbbentő volt, a személyzet meg sem kísérelte, hogy rávegye, akár az ülő, akár az álló utasokat, hogy teljesítsék az előírásokat, illetve azokat, akik ugyan viseltek maszkot, de nem megfelelően (ahogy egy Facebook-posztban már említettem, a tokán, az egy fülön viselt védőeszköz, vagy éppen az, ha szabadon hagyja az orrnyílást, nem megfelelő). Noha látniuk kellett, többekkel az én ülésem mellett találkoztak össze és szó nélkül hagyták, hogy az adott utas teljes arca fedetlen volt. Többen az első mellékhelyiség előtt vártak a sorukra, a többség ott sem rejtette el az arcának a megfelelő részét, az ott "sürgölődő" légiutas kísérőket pedig ez egyáltalán nem zavarta. Sőt, egyikük rendszeresen elhaladt az ülésem mellett úgy, hogy a száját fedte a maszk, az orrát azonban nem, úgy gondolom, hogy - bár ezen a járaton lényegében teljesen mindegy volt - az, ha ők sem megfelelően fedik el az arcukat, az csak további problémákat szül és ha már a Wizz Air a weboldalán ezt hirdeti a járvány következtében megtett új védelmi lépések között:

COVID–19-cel kapcsolatos tanfolyamokkal, védőfelszereléssel és eszközökkel segítjük személyzetünk munkáját

akkor ezen tanfolyamoknak lehetne témája a megfelelő maszkviselés megtanítása és számonkérése, ha valakinek a rengeteg egyébként elérhető információs anyagból ez nem sikerült.

Természetesen az emberek az utazás során - látva, hogy senkit nem érdekel - mind többen vették le a maszkjukat, ezzel mind nagyobb veszélynek téve ki egymást. Éljen a csordaszellem! Mire elértük az országhatárt az utasoknak csak a töredéke fedte el a száj- és orrnyílását és ezt a töredéket szó szerint kell érteni, a becslésem szerint sokkal többeken nem volt erre alkalmas eszköz, mint akiken igen.

Itt szeretném megjegyezni, hogy először úgy gondoltam, hogy feltöltök jelen cikkhez néhány fotót is, azonban végül úgy döntöttem, hogy nem megyek bele semmilyen személyiségi jogi támadás lehetőségébe, még akkor sem, ha az arcokat adott esetben kitakarhatnám, csak hát ugye, akkor meg a lényeg veszne el, úgyhogy ez egy 22-es csapdája, így a fényképek az adott járatról nem lesznek ebben a cikkben.

Aki olvasta a korábbi, Március 16. című írásomat, emlékezhet arra, hogy megemlítettem, hogy az egyik stewardess azzal gyanúsított meg, hogy őket fotóztam a demó alatt (noha nem) és addig nem nyugodott, amíg végig nem nézte a telefonomban lévő képeket, és az egyiket ki nem töröltette velem, mert felfedezni vélte egy árnyékban magát (akkor nem fejtettem ki bővebben, de erről az esetről fog szólni terveim szerint a harmadik Wizz Air Sztori).

cikkep_marc16.jpg Március 16. 
Alighogy Magyarországon kihirdették a veszélyhelyzetet, repülőre ültem, hogy elhagyjam az országot abban a biztos tudatban, hogy teljesen bizonytalan, hogy mikor jutok újra haza. Muszáj volt mennem. Hamarosan Európa és a világ bezárkózott és én külföldön rekedtem. Az a repülés sem volt eseménymentes, erről ebben a cikkben írtam... kicsit másképpen. 

Nem szeretnék részletesen foglalkozni az akkori esettel, de felmerül a kérdés bennem, hogy vajon nem kellett volna a július 20-i járat légiutas kísérőinek legalább olyan "harciasan" és "vehemensen" fellépni az itteni renitens utasokkal szemben, mint néhány hónapja a kollégájuk tette azt vélve, hogy "titokban" (??) őket fényképezem. És ebből adja magát a második kérdés: melyik hordoz nagyobb veszélyt magában, sok tucat maszk nélküli utas egy zárt, oké, HEPA-szűrős fémcsőben, vagy néhány vélt fotó? 

Fertőtlenítőkendő... volt, nincs 

A Wizz Air a weboldalán a "Legfrissebb utazási információk" oldalon 2020. május 1-től kezdődő érvényességgel többek között a következő mondat szerepel (az aloldalra később is fogok hivatkozni):

a fedélzeten tartózkodó utasainknak ingyenes fertőtlenítő törlőkendőt biztosítunk

Ez az állítás sajnos 2020. július 20-ra nem volt igaz, nem biztosítottak semmilyen fertőtlenítő eszközt a gépen. Március 16-án (vagyis ezen szabályok életbelépése előtt) még kaptam ilyen kendőt, három darabot, igaz, olyan picit, ami tényleg nem sokra volt elég, de legalább volt. Aztán meg nem volt, július 20-án már ezeket az apró kendőket sem osztották ki. Pontosan a korábbi tapasztalatokból tanulva, vittünk magunkkal 100 ml-es fertőtlenítőket, amit szabály szerint be is mutattunk a "szekun", és ezzel lefertőtlenítettük a karfákat, a kis asztalt, az üléstámlát, az övcsatot és a mellettem lévő falat. Biztos, ami biztos, javaslom más is tegyen így.

A jelen cikk tartalmával kapcsolatban (is) megkerestem a Wizz Air Sajtóirodáját, és számos kérdést tettem fel nekik, melyekre kimerítő választ kaptam, amit ezúton is köszönök. 

Rákérdeztem a fertőtlenítő kendőre is, erre a következő válasz érkezett: 

Az utasoknak lehetőségük van fertőtlenítő csomag vásárlására a fedélzeten. A csomag ára 10 euró, tartalma pedig 1 üveg fertőtlenítő gél, 2 pár gumikesztyű, 2 db arcmaszk és 6 db kézfertőtlenítő kendő.

Ahogy látható a weboldal információi és a Sajtóiroda tájékoztatása között eltérés van, ráadásul az utóbbi a valós, hiszen július 20-án fertőtlenítő kendőt nem kaptunk, és egy másik, későbbi foglalásunknál a kiküldött tájékoztató emailben sem szerepel ez. Véleményem szerint érdemes lenne mindezt pontosítani és a fenti oldalról és minden hivatalos kommunikációból törölni azt a kitételt, hogy ingyenesen biztosít a társaság törlőkendőt, ha ahhoz csak pénzért juthatnak az utasok, nehogy az a vád érhesse a Wizz Air-t, hogy a csomagok megvásárlásának elősegítése érdekében jelenik meg ilyen egyes helyeken, ami nyilvánvalóan nem lehet célja a légitársaságnak. 

Szabályok

Akkor nézzük meg, hogy pontosan milyen szabályok vonatkoznak Wizz Air repülőgépek fedélzetén való tartózkodásra (nem lesz nagy meglepetés). Ha az említett tájékoztató oldalhoz nyúlunk, akkor pontosan azt olvashatjuk, amit a Sajtóiroda is megerősített, az alábbiak szerint:

Az utasok és személyzetünk számára egyaránt 2020. május 1-től kötelező a maszk viselete (a Wizz Air személyzetének a gumikesztyű viselése is kötelező). 

A Wizz Air saját hatáskörében döntött még májusban arról, hogy milyen óvintézkedéseket vezet be a járatain, hogy minden lehetséges eszközzel és intézkedéssel még jobban vigyázzon utasai és kollégái egészségére. A Wizz Air által meghozott lépéseket aztán több más légitársaság is átvette, sőt a Wizz Air az elsők közt írta alá az EASA COVID-19 kartáját.

sőt kérdésemre a megkövetelt maszkviselési módot is sikerült tisztáznunk:

A maszknak a szájat és az orrnyílást is el kell takarnia.

Az utasoknak már maszkban kell a fedélzetre lépniük, akin nincsen vagy sérült a maszkja, felszólítják annak cseréjére és/vagy viselésére, akinek nincsen, az vásárolhat a fedélzeten (ld. fent). A maszkot egész úton viselni kell, függetlenül attól, hogy valaki az ülésében ül vagy éppen az utasfolyosón közlekedik, ezt is szerettem volna tisztázni a félreértések elkerülése végett, hiszen bármennyire is logikus mindez, találkoztam olyannal az egyik, a Kanári-szigetek között közlekedő hajótársaság esetében, hogy az ülőhelyen ülve nem kellett az arcot lefedni, csak ha felálltunk (senki ne tőlem kérdezze, hogy miért, hanem keresse fel a spanyol fertőzöttségi adatokat vagy olvassa el a korábbi írásunkat arról, hogy hogyan is jutott el Spanyolország oda, ahova).

Következő kérdéskör, hogy mi a helyzet azokkal az utasokkal, akik nem felelnek meg ezeknek a szabályoknak:

A Wizz Air fenntartja a jogot, hogy megtagadja azon személyek szállítását, akik nem felelnek meg ennek a követelménynek.

Mindez nagyon helyes és elviekben nagyon is rendben van, azonban akkor hogyan fordulhatott elő július 20-án, hogy 120 körüli utas nagyobb része egy repülőgépben egymáshoz egészen közel maszk nélkül tartózkodhatott mintegy öt órán keresztül és miért nem érték el a légiutas kísérők, hogy ez ne így legyen. Természetesen erre, illetve arra is, hogy biztonságosan utaztak-e a július 20-i Tenerife-Budapest járat utasai, rákérdeztem, a válasz szerint:

Kollégáink mindent megtesznek annak érdekében, hogy az utasok az étkezést leszámítva viseljék a maszkot. Az említett járaton is többször felszólították a maszkot nem viselő utasokat, hogy legyenek szívesek betartani a maszkviselési szabályokat. A szabályok be nem tartása akár azzal is járhat, hogy a légitársaság törölheti az utas jövőbeni foglalásait és megtagadhatja az utas későbbi szállítását.

[...]

Mindemellett modern repülőgépeink szellőztető rendszere a HEPA szűrők segítségével nagyon hatékonyan szűri ki a levegőben található részecskék (beleértve a port és vírusokat) 99.97%-át.

Tapasztalatok és a szubjektív véleményem 

Én magam úgy gondolom, hogy minden szabály annyit ér, amennyire betartatják azt. Mindezt a fenti eset is jól mutatja, hiszen egy dolog jó és megfelelő szabályokat alkotni (ez itt megtörtént), azt kommunikálni az érintettek felé (mondhatjuk, hogy ez is rendben van, tényleg folyamatosan tájékoztat a Wizz Air utazás előtt mindenről, még "békeidőben" is, nemhogy járvány-helyzetben), illetve betartatni ezeket a szabályokat. Ez így egy folyamat és egyik a másik nélkül nem működik, ha bármelyik lépcső is kimarad, az egész nem ér semmit, vagy legalábbis csökken a hatékonysága. Jelen esetben az utolsó lépcsőn bukott meg az egész, ugyanis ebben az esetben az én véleményem szerint az utaskísérők nem tettek meg mindent azért, hogy az utasok betartsák az előírásokat.

Nyilvánvaló, hogy a "megtesznek mindent"-be sok intézkedés fér bele, és azt is elfogadom, hogy sok vonatkozást kell egy-egy intézkedés során az ott dolgozóknak figyelembe venni, például azt is, hogy egy erőszakosabb vagy keményebb fellépés esetlegesen akár veszélyeztetheti az utazás biztonságát, vagy kialakulhat esetleg ilyen helyzet (igen, én dobok mentőövet az stewardoknak és stewardesseknek, akik azon az estén dolgoztak, mert se róluk, se a Wizz Airről nem akarom leszedni kizárólagos jelleggel a keresztvizet, hiszen a felelősség nem kizárólagosan az övék).

Mert ezen a pályán nem csak a légitársaság és a munkatársai játszanak. Ott vagyunk mi, utasok és bizony ott vannak a kormányzati szervek, mind a törvényalkotási oldalon, mind a szabályok betartatásának oldalán. 

A légitársaság és a légiutas kísérők

Azt gondolom, hogy egyszer szólni, hogy a maszk viselése kötelező, egy repülőgép személyzetétől a jelen járványhelyzetben nem elegendő. Ha kétszer szólnak, az sem. Megismétlem, amit az elején leírtam, volt olyan, akinek már akkor sem volt megfelelően eltakarva az arca (a fülén lógott a maszk), amikor a gép még a földön állt és az utasok szálltak be. Akkor meg is történt a felszólítás a szabályok betartására, lényegében eredménytelenül, ebbe pedig az - egyébként nyilvánvalóan elfoglalt - utaskísérők később már belenyugodtak.

Pedig pontosan az lett volna az a pillanat, amikor a leghatékonyabban lehetett volna fellépni a renitensekkel szemben, például az említett kizárással az utazásból. A gép a földön áll, ehhez akár a hatóság segítségét is igénybe lehet venni - akkor még -, a legtöbb eszköz szerintem ekkor volt a személyzet kezében. Tudom, az érkezési idők betartása, ráadásul egy éjfél körül érkező gépnél a csendrendeletek, az esetleges jogi hercehurca nem könnyítik meg a fellépést, de - és majd erre fogunk jutni ennek az írásnak a végére is - el kell dönteni, hogy ez mennyire fontos illetve mennyire nem az, ez pedig nemcsak a légitársaságokra vonatkozik. 

Azt pedig nem hiszem el, hogy az utasok, akik órákon át nem viselnek maszkot, többször szembe találkoznak a stewardokkal és stewardessekkel, vagy éppen a vécé előtt várakoznak, ott ahol egyébként a személyzet is dolgozik, vagy a folyosón álldogálnak, nem szúrnak szemet. A Wizz Air szerint többször figyelmeztették a renitens utasokat a szabályok betartására, én viszont azt láttam, hogy többször nem tették. Nagyon sokszor nem.

Az utazás elején a Wizz Air minden esetben - nagyon helyesen - figyelmeztet arra, hogy a fedélzeten való dohányzás tilos és amennyiben valakit mégis dohányzáson érnek, úgy leszállás után átad(hat)ják a hatóságoknak. Vajon ezt nem lehetne megtenni a maszkot a felszólítás ellenére sem viselő utasokkal? Legyen tiszta, így gondolom: a demó alatt erről a dohányzáshoz hasonlóan tájékoztatni mindenkit, később figyelmeztetni azokat, akik ennek nem tesznek eleget, majd ha ezután sem, akkor a megfelelő biztonsági/hatósági emberek már a leszállásnál várhatnák a delikvenseket, ezután pedig ki lehet zárni őket a további utazásokból. Értem én, hogy ezek drasztikus lépések, azonban el kell végre dönteni - minden téren -, hogy az egészet komolyan vesszük-e vagy hagyjuk a fenébe. Kevés jó szabályokat hozni és megfelelően kommunikálni azokat. Be kell tartatni is!

Elvileg sok légitársaság arra hivatkozik, hogy azért nincsenek fertőzések a repülőgépeken, mert a levegő cirkulál fentről lefelé és a befújt levegő olyan finomságú HEPA-szűrőkön megy keresztül, amilyeneket kórházi műtőkben használnak. Mindez valószínűleg a maszkkal együtt megfelelő védelemnek tekinthető, nem véletlenül nem fertőződött meg a híradások alapján egyetlen utas sem repülőgépen. Azonban vajon elegendő ez, ha egy fertőzött utas elhalad egy egészséges mellett, aki ül, ha egyáltalán nem visel egyikük sem maszkot? Akkor a beáramló hidegebb levegő nem pont az ülő utas arcába fogja nyomja a kilélegzett, tüsszentett, köhögött cseppeket a vírussal? Kíváncsi lennék egy szakértő válaszra ezzel kapcsolatban, bár az azért, hogy a maszkviselést előírták a repülőgépeken, sokat elmond.

Megkérdeztem a Wizz Air-t, hogy indítottak-e vizsgálatot az adott járattal kapcsolatban és születtek-e szankciók, a válaszuk szerint vizsgálják az esetet és ha szükséges, meg fogják hozni a szükséges intézkedéseket. Ami szép és jó, csak utólag nem tudom, hogy hogyan lehet beazonosítani, hogy adott esetben ki volt renitens, ki nem viselt maszkot többszöri felszólításra, hiszen a félig üres gépen mindenki lényegében ott ült, ahol akart.

Utasok

Az utasokkal kapcsolatban elmondható, hogy a COVID-19 járvány nyilvánvalóan nem tett jót - különösen a fapados - utazóközönségnek, hiszen most aztán tényleg fillérekért lehet utazni szerte Európában. Én nem azt mondom, hogy akinek több pénze van, az azt jelenteni, hogy képes kulturáltan viselkedni (sőt!) és nem is pénzzel mérik az intelligenciát, de amikor az addig csak Volánbuszon "edződött" vagy 23 éves vörös BMW-ben száguldozó falu bikái ülhetnek fel két pizza áráért a repülőre, akiknek tényleg fogalmuk sincs, hogy mindez miről szól, csak mert most "olcsóért" lehet nyaralni az igazi tenger mellett is, az szülhet bizony problémát. Ha őket figyelmeztetik, hogy fel kéne venni az arcukra azt a szövetdarabot és úgy értelmezik, hogy most is úgy kell/lehet viselkedni, mint a falusi diszkóban és meg kell/lehet megmutatni a kancáknak, hogy ki az élet császára és merről fúj a passzátszél, a válaszuk meg, hogy "neugassánmán", akkor elmondhatjuk, hogy ők nem valók repülőgépre. Ilyenkor nehéz dolguk van a nyilvánvalóan kisebb fizikai erőt képviselő légiutas kísérőknek, pont ezért kell kiszűrni őket a fent leírtak szerint az utazóközönség soraiból, a repülésbiztonságot sokféleképpen lehet veszélyeztetni.

Éppen ezért, kedves Utastársaim! Legyetek szívesek felfogni - remélem nem baj, ha tegeződünk, de ha az ülések között futunk össze, te is letegezel, te, akinek ez szól, biztosan -, hogy repülőzni nem annyi, mint felülni a vonatra és lemenni a Balcsira. Nem mintha eközben nem kellene viselkedni, szabályokat betartani, de a repülő azért más tészta. Maradjunk a maszkviselésnél: rohadtul lényegtelen a véleményetek, hogy szerintetek hasznos-e hordani vagy nem, hogy véd-e bármitől is, mert mindez indifferens (ha érted, mire gondolok). De amikor kigyúrva ott állsz a sorok között a szépen lebarnult tetoválásaidat mutogatva, vagy a vécé felé haladsz, hogy megszabadulj a magadba döntött sörtől, a maszk pedig a bal füleden lóg, akkor éppen veszélybe sodrod azt az idős nénit, aki éppen megeszi a megvásárolt szendvicsét és ehhez - szabályosan - letolja a maszkját, vagy azt a terhes anyukát, aki mellett szintén elmentél. És veszélybe sodrod az én idős szüleimet is, mert lehet, hogy neked nincsen tüneted, nekem sem lesz, de az én szüleim, vagy a másik utastársad szülei belehalnak abba, hogy te eldöntötted, hogy semmi szükség az arcodon lévő nyílásokat eltakarni, mert tök nehéz benne lélegezni, meg különben is útban van a sörös doboznak.

A többieknek, akik látva azt, hogy egyesek nem takarják el az arcukat és mivel ez senkit nem érdekel, hát úgy gondolják, hogy ők is leveszik az addig hordott maszkjukat, arra hívnám fel a figyelmüket, hogy az ember individuum, saját akarattal és nem csordába, nyájba tömörülve cselekszik, hanem önállóan. Részint ez különbözteti meg a birkától. Döntse el mindenki, hogy mi szeretne lenni, egy birkanyáj tagja és együtt béget a többiekkel, fedetlen arccal, vagy saját akarattal rendelkezik és akkor is hordja a maszkot, akkor is betartja a szabályokat, ha egyesek nem teszik ezt. Miért? Mert felfogja, hogy minden egyes ember, aki ezt a szabályt megszegi, nem a büntetést kockáztatja, hanem azt, hogy sima gondatlanságból vagy nemtörődömségből gyilkossá válhat, nem jogi, erkölcsi értelemben. Ha pedig túllépünk a nyáj és a birkaszinten, akkor ez utóbbi még nagyobb súllyal esik a latba. 

Azoknak pedig, akiknek fájtak a fenti sorok üzenem, az igazság fájni szokott, ez a természete. Ha meg nem értettél a fentiekből semmit, akkor neked szól igazából a szlogen: #maradjotthon, mert te tényleg veszélyes vagy.

Maszkom, maszkom, mondd meg nékem, kell, hogy viseljelek a gépen?

Először is elnőzést kérek a buta mondókáért, ez jutott eszembe. Az az igazság, hogy elérkeztünk a harmadik szereplőhöz, a kormányzathoz és jelen pillanatban látok itt is zavart. Korábbi cikkemben már kitértem rá, hogy megfigyelhető némi hiányosság a kormányzati kommunikációban, ami annyira tökéletesen működött az első hullámban és ez mindenképpen hozzájárult az akkori sikerekhez.

(Update: miközben ezt a cikket írtam, egy figyelmeztető bejelentés érkezett, hogy szeptember 1. után ne utazzon senki külföldre, mert szigorítások várhatók. Valami ilyenre gondoltam korábban, már nem mondhatja senki, ha nem tud utazni bármilyen új szabály miatt, hogy senki nem szólt előre.)

Az én véleményem szerint, jelenleg megfigyelhető egy fajta zavarodottság az emberekben és borzalmasan hiányzik egyfajta iránymutatás, amellyel megérthetik, hogy nem azért vettük jól az első körben sikeresen az akadályokat, mert a veszély valójában nem létezett vagy nem volt valós, hanem mert jó időben, jó intézkedések születtek és azokat az emberek egy jelentős része betartotta, mert felfogta, hogy erre most szükség van! Meg kell érteni, de meg kell értetni is egyben, hogy nem hatalmi gőgből születnek a szabályok, hanem szükségből!

A jó szabályozás most is megvan, az országok színek alá besorolása jelen helyzetben sikeres lehet (a helyenként fennálló, de már részben javított "anomáliák" ellenére is), a maszkviselés megkövetelése szükséges és számos tényleg jó és előremutató intézkedés van. A Wizz Air is előírja a maszkviselést, ami nyilván megfelel a törvényi előírásoknak, de be kell tartatni a szabályokat és a szankciók mellett a folyamatos kommunikáció ennek is része. A betartatással pedig a kormányzat is adós. Ez pedig nagy veszélyt hordozhat egy olyan helyzetben, amikor egyes országokban emelkedik a fertőzöttek száma. 

Azon a július 20-i napon Spanyolország még zöld volt, Tenerife különösen kevés fertőzöttet tartott nyilván, de lám, az élet megmutatta, hogy mennyire törékeny ez a történet. Ma, alig egy hónappal később egészen más a helyzet, Spanyolország sárga besorolást kapott és lassan, még jócskán kontrollálhatóan, de azért nálunk sem a 0-5 sávban mozog az új fertőzöttek száma.

Talán - ez csak egy javaslat egy "naiv" bloggertől - meg lehetne oldani, hogy a hatóságok is együttműködjenek a légitársaságokkal, hogy a légitársaságok tényleg jelenthessék, ha valaki nem hajlandó betartani a szabályokat és azokat az érkezési repülőtéren ott várják a hatóságok és felelősségre vonják. És/vagy a repülőgép lépcsőjénél vagy ott, ahol az utashíd találkozik a géptörzzsel várják hatósági személyek az utasokat és akiken nincsen maszk, bírságolják meg. El kell dönteni, hogy az egyébként jó szabályokat tényleg be akarjuk-e tartatni! Spanyolországban a kijárási korlátozásokat (lényegében tilalmat) akkor kezdték betartani, amikor a komoly szankciók megérkeztek és erről felkerültek a hatóságok oldalára tájékoztatók. El kell dönteni, hogy tényleg fontos-e ez a sok korlátozás és akkor nem állunk meg a szabályalkotási szinten, hanem jönnek szankciók, jönnek ellenőrzések!

Egy repülőgép zárt tér, bármilyen HEPA-szűrő is teszi műtőtisztaságúvá a levegőt, egy műtőben is maszkban dolgoznak. Gondolom nem véletlenül, ha elég lenne a szűrő, akkor nem viselne senki maszkot, ugye? Ha a vírusterjedést a maszk lassíthatja vagy megállíthatja, ha csak 1 %-kal csökkenti az esélyt, akkor hordani és hordatni kell, ki lehet bírni.

Biztonságos? 

Végezetül, a teljesség kedvéért megkérdeztem a Wizz Airt, hogy mennyire biztonságos a légitársasággal ebben a járványhelyzetben utazni és milyen lépéseket tesznek ezért biztonságért, úgy gondolom, hogy úgy teljes a kép, ha a választ a Kedves Olvasóimmal is megosztom:

A Wizz Air a még higiénikusabb légi közlekedés korszakának beköszöntével fokozott egészségügyi óvintézkedésekkel védi utasait és személyzetét. A HEPA filterek kiszűrik a vírusok és baktériumok 99,97%-át a kabin légteréből, a Wizz Air pedig további lépésekkel is támogatja az utasok fizikai elkülönítését, gondoskodik a makulátlanul tiszta, fertőtlenített fedélzetről és csökkenti az emberek közötti indokolatlan érintkezést.

Az új fedélzeti protokoll részeként a repülés ideje alatt az utasok és a személyzet számára egyaránt kötelező az arcmaszk viselete, továbbá a személyzet számára a gumikesztyű használata is előírt. A WIZZ szigorú napi tisztítási ütemtervét követően az éjszakai órákban vírusölő eljárással fertőtlenítik a repülőgépeket. Amennyiben az utasok száma engedi, a személyzet az utasokat távol ülteti egymástól, ezzel is minimalizálva a fizikai érintkezés lehetőségét. A fedélezti magazinokat eltávolította a légitársaság, hogy ezzel is csökkentse az esetleges fertőzés esélyét.

Az utasokat a Wizz Air arra kéri, hogy kövessék a helyi egészségügyi hatóságok által bevezetett fizikai távolságtartásra vonatkozó intézkedéseket, valamint javasolja, hogy az utasok az utazás előtti vásárlásokat (pl.: feladott csomag, WIZZ Priority, Fast Track) online végezzék el, ezzel minimálisra csökkentve a felesleges fizikai kapcsolatot a repülőtéren is. Az alábbi linken megtalálható a Wizz Air új egészségügyi és biztonsági előírásait bemutató videója.

És a korrektség és a teljes kép kedvéért szeretném megosztani a következő információkat:

Az elmúlt napokban egy "informátorom" repült hasonló, bár fordított viszonylatban (BUD-TFS) a légitársasággal és a fent leírtakkal teljesen ellentétes körülményekről számolt be, a maszk viselését folyamatosan megkövetelték a fedélzeten és amit még nagyobb örömmel hallottam, a helyes (orrot-, szájat fedő) módot is számon kérték. Lehetséges, hogy az én tapasztalataim egyszeri események voltak, sőt, remélem, hogy így van. Ha a kérdéseim következtében nagyobb a figyelem, akkor máris megérte a munkám. Viszont hamarosan újra utasok leszünk a légitársaságnál és beszámolunk a Facebook oldalunkon a tapasztalatainkról. 

Folytatása következik...

Hamarosan folytatjuk egy egészen más jellegű Wizz Air Sztorival, mely az autóbérlés és az ezért járó kreditek érdekességeivel fog foglalkozni, majd a harmadik történetben néhány hónappal ezelőtti tapasztalatomat osztom meg arról, amit az egyik korábbi posztomban már érintettem, részletesebben.

Itt is szeretném megjegyezni, hogy amennyiben a Wizz Air légitársaság szeretné kiegészíteni, amit itt leírtam, hozzászólni a jelen cikkhez, szeretné, hogy bármivel kiegészítsük azt, abszolút nyitottak vagyunk a Wizz Air véleményének vagy kiegészítésének a blogunk felületén való megjelenítésére, akár ennek a cikknek a végén, akár külön posztban, a légitársaság előtt az e-mail címünk ismert, hiszen felvettem velük a kapcsolatot. 

Jelen cikkel kapcsolatban egy új posztot hozunk létre a Facebook oldalunkon, melyen további friss információk olvashatók.

<Jelen cikk írásakor tájékozódtunk a Wizz Air hivatalos COVID-19-cel kapcsolatos oldalán>
<Az ajánlókép csak illusztráció, nem az adott járat utasait ábrázolja. Forrása: MattHurst / Visualhunt / CC BY-SA

A jelen posztban - ahogy a Vélemény Rovat többi cikkében is - leírtak a mi személyes tapasztalatainkon alapulnak egy adott időpontban. Mások tapasztalatai esetleg, vagy a más időpontban tapasztaltak, a leírtaktól akár lényegesen eltérhetnek. A leírtak a mi szubjektív véleményünket tükrözik, ami nem zárja ki, hogy másnak akár ugyanebben az időpontban, akár más időpontban, más tapasztalatai legyenek az adott helyen, szolgáltatással és/vagy áruval kapcsolatban. Amennyiben a cikkben megemlített személy(ek) és/vagy cég(ek), vállalat(ok) szeretnék bármely a Vélemény Rovatban megjelent írásunkkal kapcsolatban a saját álláspontjukat megjelentetni, kérjük, hogy küldjék el azt írásos formában az e-mail címünkre (utazzokosanblog@gmail.com), a véleményt/álláspontot vagy az adott poszt végén vagy egy külön, az eredeti posztra mutató linket tartalmazó cikkben részben vagy egészben megjelentetjük.  

fb_jel.jpgAmennyiben tetszett ez a poszt vagy bármelyik másik, kérjük, keressétek fel a Facebook oldalunkat, ahol mindig friss híreket találtok a blogról illetve ide kerülnek ki az itt meg nem jelenő anyagok. Amennyiben gondoljátok és ráklikkeltek a Tetszik gombra, azt pedig külön köszönjük. 

A 'VÉLEMÉNY' rovat további cikkeit pedig ezen az oldalon találjátok meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://utazzokosan.blog.hu/api/trackback/id/tr6116166952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása